لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

مؤسسه علوم و امنیت: در پارچین فعالیت‌های جدید صورت گرفته است


تصویر ماهواره‌ای از سایت پارچین که پنجم خردادماه ۱۳۹۱ گرفته شده است.
تصویر ماهواره‌ای از سایت پارچین که پنجم خردادماه ۱۳۹۱ گرفته شده است.
در حالی که مؤسسه علوم و امنیت بین المللی (آی اس آی اس) از شروع فعالیت‌های جدیدی در مرکز نظامی پارچین در ایران خبر داده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌گوید اطلاعات ماهواره‌ای حاکی است که «فعالیت‌های شدیدی» در پارچین در جریان است.

در گزارشی که روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه بر روی وبسایت «ٱی اس آی اس» منتشر شده، آمده است که تصاویر دریافتی از سایت پارچین در ایران نشان می‌دهد که ایران در حال برداشتن پوشش‌های برزنتی کشیده شده بر روی دو دستگاه ساختمان اصلی این مرکز نظامی است.

در تصاویر قبلی منتشر شده توسط مؤسسه علوم و امنیت بین المللی، سالنی که گمان می‌رفت محل انجام آزمایش‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای ‌ایران است، به طور کامل زیر پوششی از برزنت صورتی رنگ استتار شده بود و ساختمان واقع در شمال این سالن نیز به صورت ناقص به وسیله پوششی مشابه پوشیده شده بود و به ظاهر عملیات «مخفی‌سازی» آن ادامه داشت.

۲۵ مرداد ۱۳۹۱- سالنی که گمان می‌رود محل انجام آزمایش‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای است به طور کامل زیر پوششی از برزنت صورتی رنگ استتار شده است.
۲۵ مرداد ۱۳۹۱- سالنی که گمان می‌رود محل انجام آزمایش‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای است به طور کامل زیر پوششی از برزنت صورتی رنگ استتار شده است.
اما در مجموعه تصاویر جدید از مرکز پارچین که ۲۹ شهریورماه تهیه شده، سقف هر دو ساختمان یاد شده که پیش از این زیر پوشش برزنتی مخفی شده بودند، بدون استتار دیده می‌شود.

«آی اس آی اس» که مقر آن در واشینگتن است، روز چهارشنبه اظهار کرد تعداد خودروهایی که در محدوده پارچین دیده می‌شوند، این گمانه را تقویت می‌کند که هنوز فعالیت‌های قابل توجهی در این مرکز در جریان است. آنچه مشخص نیست حجم اقدامات و طبیعت فعالیت‌های کنونی است.

در کنار این گزارش، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در همین روز، ۲۶ مهرماه، در بریتانیا گفت که اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که فعالیت‌های «شدیدی» در مجتمع پارچین در جریان است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است در یک دهه گذشته، ایران در تاسیسات نظامی پارچین، واقع در جنوب شرق تهران، دست به آزمایش چاشنی انفجاری بمب اتمی زده باشد.

۲۹ شهریور ۱۳۹۱- در این تصویر مشاهده می‌شود که پوشش برزنتی صورتی رنگ ساختمان اصلی برداشته شده است.
۲۹ شهریور ۱۳۹۱- در این تصویر مشاهده می‌شود که پوشش برزنتی صورتی رنگ ساختمان اصلی برداشته شده است.
بر این اساس، آژانس پیشتر از صورت گرفتن فعالیت‌های «پاکسازی» در پارچین خبر داده بود و گفته بود که احتمال دارد این فعالیت‌ها به منظور «از بین بردن شواهد» صورت گرفته باشد.

این سازمان اوایل شهریورماه نیز تأکید کرد که جمهوری اسلامی فعاليت‌های «گسترده‌ای» برای پاکسازی منطقه نظامی پارچين انجام داده است و اين اقدامات را مانعی برای تحقيق بازرسان از اين منطقه دانست. ایران صورت گرفتن پاکسازی در پارچین را رد کرده است.

«آی اس آی اس» نیز روز چهارشنبه در اظهاراتی مشابه گفت که فعالیت‌های جدید در سایت پارچین به منظور «تضعیف یا از بین بردن توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از این مرکز» صورت گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به گفته «آی اس آی اس» از لحاظ قانونی اجازه دارد درخواست بازدید بازرسان خود از مرکز پارچین را تسلیم مقامات ایران کند، تا کنون بارها خواستار بازدید از این سایت شده است، اما ایران می‌گوید به علت نظامی بودن این پایگاه نمی‌تواند اجازه دسترسی به آن را بدهد.
XS
SM
MD
LG