لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

معاون وزیر خارجه اسرائیل: ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارد


دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل
دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل
معاون وزیر امور خارجه اسرائیل می‌گوید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی موثر بوده است و ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارد. در عین حال، وزیر امور خارجه اسرائیل ارزیابی کرده است که «شورش‌های اجتماعی» در ایران بار دیگر از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه، ششم مهرماه، در گفت‌وگو با رادیوی اسرائیل در خصوص موثر بودن تحریم‌ها علیه تهران گفت: «ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارد و اعتراض‌ها علیه آیت‌الله‌ها در حال گسترش است.»

وی با این‌حال افزود: «اما این تحریم‌ها حکومت ایران را از دنبال کردن تمایلات هسته‌ای‌اش منصرف نکرده است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان نیز آقای آیالون اظهار کرده است که آمریکا و اسرائیل در حال مذاکراتی محرمانه هستند تا به منظور توقف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کنند.

اسرائیل بارها از آمریکا خواسته است تا برای ایران «خط قرمز» تعیین کند و این در حالی است که ایالات متحده تا این‌لحظه با این درخواست مخالفت کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز بار دیگر بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک تأکید کرد، ولی در عین حال گفت که زمان برای حل و فصل این مناقشه نامحدود نیست.

وی تأکید کرد که ایالات متحده آنچه را که باید انجام خواهد داد تا از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند.

معاون وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه در خصوص اظهارات باراک اوباما گفت اگرچه آقای اوباما در سخنان خود «خط قرمزی» برای ایران تعیین نکرد، به ایران در مورد دستیابی به سلاح هسته‌ای هشدار داد، هشداری که آقای آیالون آن‌ را «بسیار مهم» دانست.

وزیر خارجه اسرائیل: شورش‌های اجتماعی در ایران از سر گرفته می‌شود

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» روز ششم مهرماه گزارش داد که وزارت خارجه اسرائیل در یک گزارش محرمانه، با ارائه آمار و شواهدی، بر کارساز بودن تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرده است.

به گفته این روزنامه، در همین زمینه آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه این کشور نیز روز دوم مهرماه گفته است: «تا سال آینده شورش‌های اجتماعی به خیابان‌های ایران باز خواهد گشت.»

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل که در چند ماه گذشته بارها بحث احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را به میان کشیده‌اند، در هفته‌های اخیر نیز تکرار کرده‌اند که تحریم‌ها با وجود همه ضربه‌هایی که بر اقتصاد ایران زده‌اند، هنوز موجب نشده‌اند که رهبران تهران مسیر برنامه هسته‌ای خود را تغییر دهند.

زمزمه‌های احتمال استفاده از گزینه‌ نظامی از سوی اسرائیل علیه ایران در حالی در چند وقت اخیر در رسانه‌های مختلف اسرائیلی بارها بازتاب داشته است که نتایج نظرسنجی مؤسسه اسرائیلی «دیالوگ» حاکی است که نیمی از مردم اسرائیل نسبت به وقوع جنگ با ایران و «خطرات جدی» این اقدام برای اسرائیل، نگران هستند.

بر اساس این نظر سنجی که روز ششم مهرماه در روزنامه هاآرتص منتشر شده، «۵۰ درصد» از شرکت کنندگان از وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران «نگران» یا «بسیار نگران» هستند، «۲۴ درصد، اندکی نگرانی» دارند و «۲۳ درصد نیز هیچ نگرانی‌ای ندارند».

نتانیاهو: احمدی‌نژاد برای نابودی اسرائیل فراخوان داده

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تمامی راه‌های ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزای هسته‌ای را در پیش خواهد گرفت.

وی در بیانیه‌ای، رییس جمهوری ایران را «یک ضد یهود ایرانی» خطاب کرد که به گفته وی «برای نابودی اسرائیل فراخوان داده است».

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل از «تهدیدهای صهیونیست‌های» به گفته وی «بی‌فرهنگ» علیه ایران سخن گفت و همچنین از آن‌چه وی «اشغالگری صهیونیستی» خواند، انتقاد کرد.

سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفت که هیات‌های آمریکایی، اسرائیلی و کانادایی از ابتدای این سخنرانی در محل مجمع حضور نداشتند.

آقای نتانیاهوی در بیانیه خود نوشت: «آنانی که در تالار باقی ماندند تا سخنان اهریمنی این ضد یهود را بشنوند، مرتکب خطا شده و این، یک روز سیاه دیگر در (کارنامه) سازمان ملل بود.»

نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد در سخنرانی روز پنجشنبه، ششم مهرماه، خود در مجمع عمومی سازمان ملل به اظهارات به گفته وی «شیطانی» آقای احمدی‌نژاد پاسخ خواهد داد.

وی پیشتر گفته بود که شخصا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند تا «حقایق» را درباره ایران برملا کند.
XS
SM
MD
LG