لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

هشدار اسرائیل به امکان حمله هوایی‌ به اهداف نظامی در سوریه


اسرائیل درهشداری آشکار به سوریه گفته است «بشار اسد خطر از دست دادن حکومت خود را به جان خریده است»، اگر به حملات هوایی آتی اسرائیل به اهداف نظامی در سوریه واکنش نشان دهد.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه گزارش کرد که «یک مقام ارشد» دولت اسرائیل این اخطار داده است که کشورش حملات جدیدتر به سوریه را، برای جلوگیری از انتقال سلاح‌های مهم به حزب الله، ضروری می‌داند.

این مقام ارشد به نیویورک‌تایمز گفته است که دمشق نباید به این حملات واکنش نشان دهد و افزوده است که اگر بشار اسد همپیمانان منطقه‌ای خود را وارد صحنه کند، «خطر ازدست دادن حکومتش را به جان خریده است».

نیویورک تایمز نام این مقام را با این استدلال که از «حساس‌ترین مسایل داخلی اسرائیل» سخن گفته است، ذکر نکرده ولی نوشته است که این مقام بلندپایه اسرائیلی به خوبی در جریان برنامه‌ریزی‌های دولت این کشور در دو روز اخیر در ارتباط با سوریه بوده است.

ناظران می‌گویند منظور از «اقدامات دو روز اخیر»، مذاکراتی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سفر روز سه شنبه خود به روسیه انجام داد و با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه درباره سوریه سخن گفت.

طبق گزارش‌ها اسرائیل در دو هفته گذشته دو بار اهدافی را در سوریه نشانه رفته است که یکی از آن‌ها یک مقر نظامی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق بوده است. دی‌ماه سال گذشته نیز اسرائیل حمله‌ای علیه سوریه ترتیب داد.

در همین حال، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، برای نخستین بار دو خمپاره از سوریه به بخش کوهپایه «حرمون» در شمال اسرائیل اصابت کرد.

درحالی که اسرائیل در مورد هر سه حمله به سوریه سکوت کرده است، مقامات پنتاگون و سناتورهای آمریکایی گفتند در اثر این حملات محموله‌های حاوی جنگ افزارهای مهمی که در آستانه انتقال از خاک سوریه برای حزب الله لبنان بودند، منهدم شده‌اند.

بشار اسد پیشتر در واکنش علنی به حملات هوایی اسرائیل علیه سوریه گفته بود «از توانایی پاسخگویی به اسرائیل برخوردار است».

فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه نیز گفته بود «اقدام اسرائیل به منزله اعلان جنگ بوده است».

اما «مقام ارشد اسرائیلی» به نیویورک تایمز گفته است: «ما در عزم خود برای جلوگیری از انتقال جنگ افزار پیشرفته به دست حزب الله، مصمم هستیم.»

مقامات اسرائیل همواره گفته‌اند که انتقال جنگ افزار‌هایی که برتری نظامی این کشور را در منطقه برهم بزنند، «خط قرمز» تل‌آویو است.

این درحالی است که جامعه جهانی در تلاش برپایی نشستی برای حل دیپلماتیک معضل سوریه است و وزیرخارجه آمریکا نیز گفته اگر سوریه در این همایش حضور نیابد، مرتکب اشتباه شده است.

اسرائیل همچنین مظنون است که روسیه در آستانه تحویل سامانه‌های اس-۳۰۰ به سوریه است. قرارداد این معامله، سه سال پیش میان روسیه و سوریه امضا شد و سوریه تمامی پول آن را نیز پرداخت کرده است.

سیلوان شالوم وزیر انرژی اسرائیل به تازگی گفت بعید نیست این سامانه‌ها در نهایت به دست حزب‌الله برسد.

رسانه‌های اسرائیلی نوشته اند بنیامین نتانیاهو در سفر به روسیه از پوتین خواست از تحویل این سامانه‌ها به سوریه خودداری کند. با وجود این، نتانیاهو و پوتین در نشست خبری خود، سخنی درمورد این سامانه‌ها مطرح نکردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دو نوبت در روزهای گذشته گفت ارسال جنگ‌افزارهایی که «قراردادهای قانونی آن متعلق به قبل است و جنبه دفاعی دارد»، عملی می‌شود.
XS
SM
MD
LG