لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

اسرائیل: ایران به آژانس اتمی اطلاعات نادرست می‌دهد


رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ در نشست فصلی شورای حکام آژانس- وین٬ ۱۲ خردادماه ۱۳۹۳
رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ در نشست فصلی شورای حکام آژانس- وین٬ ۱۲ خردادماه ۱۳۹۳
اسرائیل روز پنج‌شنبه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «طرز غیرقابل قبولی کند» دانست و تهران را متهم کرد که درباره برنامه اتمی‌اش اطلاعات «نادرستی» به آژانس می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مِراو زافری اودیز٬ نماینده اسرائیل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۵ خردادماه، بر روی وب‌سایت آژانس قرار گرفت٬ اعلام کرد که تهران به سوء استفاده خود از برنامه گام به گام هسته‌ای مرتبط با توافق ژنو ادامه می‌دهد.

وی که به دلیل تعطیلات یهودیان در نشست فصلی شورای حکام آژانس شرکت نکرده بود٬ در این بیانیه نحوه همکاری ایران با آژانس را غیر قابل قبول خواند و افزود: «ایران به ارائه توضیحات نادرست (هسته‌ای) ادامه خواهد داد تا ماهیت اصلی فعالیت‌های اتمی خود را پنهان کند.»

یوکیا آمانو٬ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ روز ۱۲ خردادماه در نخستین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین٬ از همکاری‌های ایران با آژانس به منظور رفع ابهام از برنامه‌ هسته‌ای خود استقبال کرد٬ اما در عین حال تاکید کرد که تمامی ابهام‌ها در این زمینه هنوز رفع نشده است.

به دنبال این اظهارات آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن استقبال از همکاری ایران با آژانس٬ از تهران خواستند تا بر سرعت این همکاری بیفزاید.

با این‌ حال اسرائیل از نحوه تعامل ایران با آژانس انتقاد کرده و گفته است که جمهوری اسلامی تنها در حال خریدن وقت برای پیشبرد اهداف هسته‌ای خود است.

این در حالی است که ایران همواره گفته است که به دنبال تولید سلاح اتمی نیست و تاکید دارد که آن‌ چه صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند٬ زرادخانه اتمی اسرائیل است.

گفته می‌شود که اسرائیل دارای تنها زرادخانه اتمی در خاورمیانه است. تل آویو تاکنون این مسئله را نه رد کرده است و نه تکذیب.

در حال حاضر ایران بر سر برنامه هسته‌ای خود هم با گروه ۱+۵ و هم با آژانس در حال مذاکره است.

در همین خصوص دور چهارم مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ روز چهارشنبه، ۱۴ خردادماه، در وین آغاز شد.

آژانس نیز در این مدت چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران دیدار کرده و به طور مرتب گزارش‌هایی را درباره نحوه پیشرفت این مذاکرات منتشر می‌‌کند.

در همین خصوص آژانس دوم خردادماه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.
XS
SM
MD
LG