لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

جلیلی: آمادگی داریم مذاکرات را قبل و بعد از انتخابات دنبال کنیم


سعید جلیلی و کاترین اشتون شامگاه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل کنسولگری ایران در استانبول با یکدیگر دیدار کردند.
سعید جلیلی و کاترین اشتون شامگاه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل کنسولگری ایران در استانبول با یکدیگر دیدار کردند.
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی روز پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، با مفید خواندن گفت‌و‌گویش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، گفت ایران آمادگی دارد گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سعید جلیلی روز در نشستی خبری در محل کنسولگری ایران در استانبول گفت که در گفت‌و‌گو با کاترین اشتون بر ادامه مذاکرات تأکید کرد و افزود: «ما آمادگی لازم را داریم که گفت‌و‌گوها را تا هر زمان که آن‌ها بخواهند، ادامه دهیم. این گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد از انتخابات ادامه پیدا کند زیرا که این موضوعات، ملی و فراجناحی است و مورد پشتیبانی همه مردم و گروه‌های سیاسی قرار گرفته است.»

وی گفت‌و‌گوهای شامگاه چهارشنبه با کاترین اشتون را «مفید» ارزیابی کرد و گفت: «قرار شد با ایده‌های جدید برای موضوعات متقابل، تعامل بیشتری صورت گیرد و گفت‌وگوها را ادامه دهیم.»

سعید جلیلی روز چهارشنبه، پیش از آغاز گفت‌و‌گوها با کاترین اشتون نیز تأکید کرده بود که موضوع هسته‌ای ایران، مسئله‌ای ملی و فراجناحی است و انتخابات بر آن تأثیری ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده کشورهای ۵+۱ شامگاه چهارشنبه در راستای مذاکرات ایران و ۵+۱ در آلماتی قزاقستان، در محل کنسولگری ایران در استانبول با یکدیگر دیدار کردند.

پس از این دیدار خانم اشتون که نماینده کشورهای ۵+۱ در گفت‌و‌گوهای اتمی با ایران است، از «مفید» بودن گفت‌و‌گوها خبر داد و گفت طرفین در مورد پیشنهادهایی که ارائه شده، گفت‌و‌گو کرده‌اند. وی به زمان گفت‌و‌گوهای بعدی اشاره نکرد و تنها گفت دو طرف «به زودی» با یکدیگر تماس خواهند گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر در مورد جزئیات تازه‌ترین بسته‌ای که به ایران ارائه شده نوشته بود «گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را حفظ کند اما از تولید بیشتر آن دست بکشد.»

این گزارش در ضمن می‌گوید گروه ۱+۵ این بار (برخلاف گذشته) خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو نشده‌ و گفته‌ است که در مقابل حاضر است بخشی از تحریم‌ها را هم لغو کند.

روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان کشورهایی هستند که سال‌ها است با تهران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌اند.

این گفت‌وگوها برای آن انجام می‌شود که ایران آن بخشی از برنامه‌هایش که ظن آن می‌رود اهداف نظامی دارد، تعلیق کند.

ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد بر روند برنامه‌های اتمی سرعت بخشیده است و هنوز دو طرف نتوانسته‌اند به توافق چشم‌گیری دست پیدا کنند. تهران می‌گوید برنامه‌های اتمیش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

شورای امنیت با تصویب چند قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG