لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

«توکیو به دنبال تجارت نفتی با ایران از طریق بانک مرکزی ژاپن»


بانک مرکزی ژاپن- توکیو
بانک مرکزی ژاپن- توکیو
به دنبال تصمیم بزرگ‌ترین بانک ژاپن مبنی بر انسداد نقل و انتقال‌های مالی دولت ایران، گزارش‌ها حاکی است که توکیو در تلاش است معاملات نفتی خود با جمهوری اسلامی را از طریق بانک مرکزی این کشور انجام دهد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، به نقل از روزنامه آن‌لاین «نیکِئی» ژاپن گزارش کرد که دولت ژاپن و مقام‌های رسمی بانک‌های خصوصی در نظر دارند بانک مرکزی ژاپن را متقاعد کنند تا نقل و انتقال‌های معاملات نفتی ژاپن با ایران از طریق این بانک صورت بگیرد.

این روزنامه با این‌ حال افزوده است که در این میان موافقت آمریکا با این تصمیم بانک مرکزی ژاپن «ضروری» است.

این خبر پس از آن منتشر شد که بانک ژاپنی «میتسوبیشی» که به نوشته رویترز بخش اعظم نقل و انتقال‌های مالی مربوط به واردات نفت از ایران را بر عهده دارد روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که در همراهی با حکم یک دادگاه آمریکایی مبنی بر مسدود کردن دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران، نقل و انتقال‌های دولت ایران از طریق این بانک را متوقف کرده است.

روزنامه «نیکِئی» گزارش کرده است که در صورت موافقت بانک مرکزی ژاپن، بانک‌های خارجی می‌توانند با باز کردن حساب در این بانک، نقل و انتقال‌های مالی خود با ایران را با یِن و از طریق این بانک انجام دهند.

به دنبال حملات انتحاری در لبنان در سال ۱۹۸۳ و کشته شدن ۲۹۹ تن، آمریکا ایران را در این واقعه مقصر شناخت و جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامت به خانواده بازماندگان محکوم کرد.

بانک میتسوبیشی نیز در همراهی با این حکم نقل و انتقال‌های مالی جمهوری اسلامی از طریق این بانک را متوقف کرد و این در حالی است که، به گفته سخنگوی این بانک، ایران نقل و انتقال‌های تجاری «نسبتا زیادی» را از طریق این بانک انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به این‌که دادگاه آمریکا خواستار مسدود شدن اموال ایرانیان در شعب این بانک در آمریکا و ژاپن شده است، اعلام کرده بود که اجرای این خواسته در ژاپن با قوانین این کشور همخوانی ندارد و لذا بانک میتسوبیشی خواستار تجدید نظر دادگاه آمریکایی در این حکم شده است.

ژاپن یکی از خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌رود، اگرچه به دنبال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، گزارش‌ها حکایت از کاهش شدید سطح واردات نفتی این کشور از ایران دارد.
XS
SM
MD
LG