لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

کاهش «۶۳ درصدی» واردات نفت ژاپن از ایران در ماه اکتبر


گزارش‌ها حاکی است که ژاپن خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران در ماه اکتبر امسال را ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن کاهش داده است.

به گزارش ۹ آذرماه خبرگزاری بلومبرگ، بر پایه آمار منتشر شده از سوی وزارت دارایی ژاپن، در ماه اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) سال جاری، خرید نفتی ژاپن از ایران به ۹۵ هزار بشکه در روز رسید. طبق این آمار کل واردات نفت این کشور نیز حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به عبارتی، در حالی که ژاپن اکتبر سال ۲۰۱۱ یک میلیون و ۲۸۰ هزار کیلولیتر نفت از ایران خریداری کرده بود، خرید نفتی‌اش در اکتبر سال ۲۰۱۲ به حدود ۴۷۰ هزار کیلولیتر سقوط کرد.

به دنبال تحریم نفت ایران از طرف آمریکا، بسیاری از مشتریان بزرگ ایران مانند ژاپن، کره و هند حجم خرید نفت از این کشور را کم کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا در فروردین‌ماه امسال به دلیل همکاری برخی از کشورها با تحریم‌های یک‌جانبه آن کشور علیه جمهوری اسلامی، ژاپن و چندین کشور دیگر را به مدت شش ماه از مجازات‌های احتمالی معاف کرد.

همکاری شماری از مشتریان آسیایی و اروپایی نفت ایرا ن با تحریم‌های دولت آمریکا سبب شد که واشینگتن شهریور‌ماه امسال، معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را به مدت شش ماه دیگر تمدید کند.

درعین حال به گزارش رویترز، چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران نیز اگرچه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا مخالفت کرده است، در ماه اوت (۱۱ مرداد تا ۱۱ شهریور) خرید نفتی‌اش از ایران را نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۲۳ درصد کاهش داد.

بر پایه این گزارش، روسیه در چند ماه اخیر با افزایش صادرات نفت به چین، جای ایران را که سال‌ها سومین فروشنده بزرگ نفت به چین بود، گرفته است.

از سوی دیگر هند که در شش ماه اول سال جاری خرید نفت از ایران را حدود ۲۰ درصد کاهش داده بود، در دو ماه گذشته بر حجم واردات نفت از این کشور افزوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اواخر آبان‌ماه اعلام کرد که صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده‌است، در حالی که این رقم طی دو ماه قبل از آن، روزانه یک میلیون بشکه بود.

سال گذشته و پیش از اجرای تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران صادرات نفت ایران بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود.

علیرغم این آمار، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله رستم قاسمی، وزیر نفت، گزارش‌های متعدد نهادهای بین‌المللی درباره کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت ایران را رد کرده‌اند.

این در حالی است که به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دولت پیشنهاد داده است که در بررسی بودجه سال ۹۲ حجم صادرات نفت از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

تایید کاهش صادرات نفت از سوی دولت محمود احمدی نژاد به این معنا است که در آمد ایران از محل فروش نفت در سال آینده، روزانه ۱۱۰ میلیون دلار کمتر از امسال خواهد بود.
XS
SM
MD
LG