لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

رییس قوه قضاییه ایران شش قاضی دادگستری را برکنار کرد


آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران
آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران
معاون اول قوه قضاییه می‌گوید که به دستور آیت‌الله صادق لاریجانی، شش نفر از قضات دادگستری به به دلیل تخلف، از سمت‌های خود برکنار شده‌اند. این مقام قضایی تاکید کرده که برکناری این شش تن ارتباطی به پرونده‌های مطرح در ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ابراهیم رییسی روز چهارشنبه، سوم مهرماه، در این زمینه گفت: «اگر در دادگاه حکمی صادر شد و متهمان نسبت به آن اعتراض داشته باشند، پرونده به دادگاه عالی انتظامی قضات ارجاع می‌شود و در دادگاه عالی رسیدگی می‌شود... زمانی که حکم دادگاه عالی انتظامی قضات صادر شود، رییس قوه قضاییه دستور اجرای حکم را صادر می‌کند.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده است که این افراد به موجب قانون نظارت بر رفتار قضات، پس از تایید و قطعی شدن حکم‌شان در دادگاه تجدید‌نظر صلاحیت، به دستور رییس قوه قضاییه برکنار شده‌اند.

این شش قاضی در حالی برکنار شده‌اند که نام آن‌ها منتشر نشده است. آقای رییسی گفته است که اسامی در این مرحله اعلام نمی‌شود، اما شاید در آینده اعلام شود.

همچنین مشخص نیست که تخلف این قضات چه بوده است. معاون اول قوه قضاییه تنها توضیح داده است که برکناری این شش تن ربطی به پرونده‌های مطرح در کشور ندارد و در عین حال افزوده که موضوع برکناری قضات، امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است.

آقای رییسی با اشاره به این‌که تاکید رییس قوه قضاییه بر سلامت دستگاه قضایی است، می‌گوید: «سلامت در دستگاه قضایی مسئله مهمی است و کوچکترین ناسلامتی در دستگاه قضایی قابل تحمل نیست.»

وی افزوده است: «نباید اجازه دهیم حرکت ارزشمند قاطبه قضات کشور که از سلامت برخوردارند، چند فرد متخلف در ذهن مردم این طور جلوه بدهند که دستگاه قضا را به نام آن‌ها بشناسند یا آن را به کل دستگاه تعمیم دهند.»

به گفته قوه قضاییه ایران، دادسرای انتظامی قضات وظیفه نظارت بر عملکرد قضات را بر عهده دارد و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نیز مراقب تداوم سلامت قضات است.
XS
SM
MD
LG