لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

محکومیت یک زوج ایرانی‌تبار ساکن آمریکا


دیوان عالی آمریکا -واشینگتن دی سی
دیوان عالی آمریکا -واشینگتن دی سی
یک زوج ایرانی‌تبار ساکن آمریکا که پیشتر به نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران از طریق ارسال ۱.۸ میلیون دلار متهم شده بودند، روز چهارشنبه در این پرونده محکوم شدند.

روزنامه مانیتور، چاپ شهر مک‌الِن در تکزاس آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۷ خردادماه، گزارش کرد که حسین لاهیجی، پزشک اورولوژیست، و نجمه وحید لاهیجی، وکیل و همسر آقای لاهیجی، در دادگاه عالی فدرال شهر پورتلند ایالت اورگون آمریکا در خصوص اتهام پول‌شویی و توطئه برای فریب دادن مقام‌های آمریکا در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محکوم شناخته شدند.

این زوج می‌توانند هریک جداگانه به حداکثر ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شوند. حکم دادگاه قرار است ۲۸ آبان‌ماه سال جاری قرائت شود.

خانواده لاهیجی متهم هستند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را به نام خیریه به ایران ارسال کرده و این پول را نه در راه خیریه که برای سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز و خدمات در ایران هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که از آن‌جا که هزینه‌هایی که صرف امور خیریه می‌شود در آمریکا از پرداخت مالیات معاف هستند، خانم و آقای لاهیجی برای این یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، مالیاتی هم پرداخت نکرده‌اند.

در همین زمینه، به دنبال مطرح شدن نام «بنیاد کودک» در ارتباط با پرونده خانواده لاهیجی این بنیاد در بیانیه ای اعلام کرده است که ارتباطی با پرونده خانواده لاهیجی ندارد.

در بیانیه بنیاد کودک آمده است:« دکتر لاهيجی و خانم وحيد در گذشته سخاوتمندانه مبالغی را به بنياد کودک اهدا کرده اند، ولی‌ آنها هرگز از دست اندرکاران بنياد کودک نبوده و اکنون هم کفيل هيچ کودکی نيستند.»

بنیاد رفاه کودک که سال ۱۹۹۴ از سوی مهرداد یثربی در پورتلند کانادا راه‌اندازی‌ شد، به عنوان یک بنیاد خیریه معرفی شده است که گفته می‌شود کمک‌های خود را در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه توزیع می‌کند.

نحوه انتقال پول به ایران

در کنار حسین لاهیجی و نجمه وحید لاهیجی، این اتهام‌ها متوجه مهرداد یثربی نیز هست. هر سه این افراد دی‌ماه ۱۳۸۹ در دادگاه تفهیم اتهام شدند و به نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اعتراف کردند.

بر اساس کیفرخواست ۲۶ صفحه‌ای مقام‌های قضایی آمریکا، مهرداد یثربی متهم است که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ مبلغ پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، از جمله مبلغ متعلق به خانواده لاهیجی را به حساب احمد ایرانشاهی ارسال کرده است. احمد ایرانشاهی که اکنون ساکن ایران است، از نظر دولت آمریکا فراری به حساب می‌آید.

به گفته دادگاه، این مبلغ به حساب سوئیس آقای ایرانشاهی ریخته و از آن‌جا به حسابی در بانک ملی ایران منتقل شده است. دادگاه می‌افزاید تقریبا تمامی این مبلغ صرف سرمایه‌گذاری، صادرات کالاهایی چون کالاهای کشاورزی شده است که ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

در این پرونده آقای یثربی همچنین متهم است که برای فعالیت‌های خود در بنیاد کودک از مقام‌های ایرانی و حزب‌الله نیز یاری گرفته است.

آقای ایرانشاهی پیشتر در گفت‌و‌گو با رادیوفردا تمامی این اتهام‌ها را رد کرده است و تأکید دارد که بنیاد کودک تنها در حوزه خیریه فعال است.

تقلب ۱.۵ میلیون دلاری در بیمه، اتهام دیگر خانواده لاهیجی

در کنار پرونده بنیاد کودک، خانم و آقای لاهیجی در پرونده دیگری نیز متهم به تقلب ۱.۵ میلیون دلاری در بیمه هستند، پرونده‌ای که سال ۲۰۱۱ باز شده است.

در کیفرخواست این پرونده آمده است که آقای لاهیجی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱، رسید‌های پزشکی‌ای را برای بیمه آمریکا ارسال کرده است و این در حالی است که تاریخ این رسیدها منطبق با زمانی است که آقای لاهیجی در حال سفر در خاورمیانه بوده است.

در عین حال این کیفرخواست می‌افزاید که آقای لاهیجی در مواردی نیز بدون این که معاینه یا فعالیت پزشکی‌ای انجام داده باشد، رسید‌هایی را برای شرکت بیمه ارسال کرده است.

دادگاه مبلغ کل این رسید‌ها را ۱.۵ میلیون دلار اعلام کرده و افزوده است که این مبلغ از طریق یک واسطه مالی فاقد مجوز و در نقض تحریم‌های آمریکا، به ایران فرستاده شده‌ است.

خانم لاهیجی نیز در این پرونده متهم به انجام کارهای حسابداری مربوط به این مبلغ است. در کیفرخواست آمده است که در همین زمینه خانم لاهیجی ای‌میلی به یک حسابدار زده و گفته است که پول‌ها را برای پدر خود در ایران می‌فرستد تا وی با این مبلغ اقدام به خرید زمین و ساخت‌و ساز کند و ۶۰ درصد سود این فعالیت را برای خانواده لاهیجی بفرستد.

این پرونده قرار است پاییز سال جاری به دادگاه برود.
XS
SM
MD
LG