لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش؛ ریاست ملایری‌ها


کیومرث هاشمی در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در عالی‌ترین سطوح مدیریتی ورزش ایران قرار گرفت.
کیومرث هاشمی در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در عالی‌ترین سطوح مدیریتی ورزش ایران قرار گرفت.
بعد از ۱۴ ماه تعویق مکرر انتخابات کمیته المپیک ایران، سرانجام مجمع انتخاباتی این کمیته تشکیل شد و کیومرث هاشمی با اکثریت آرا به عنوان رییس کمیته در چهار سال آینده انتخاب شد.
هاشمی در واپسین روزهای فرایند جنجالی و پر حاشیه این انتخابات، با دیگر نامزدهای شاغل در دولت یا نزدیک به وزارت ورزش ائتلاف کرد و کاندیدای مورد اقبال این وزارتخانه شد. اینک وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک هر دو اهل شهرستان ملایر هستند.

جنجال‌های بی سابقه در انتخابات کمیته المپیک شامل موارد متعددی از جمله اتهام مکرر دروغگویی، جعل امضا، فروش غیرقانونی ساختمان این کمیته، دستکاری در ساختار مجمع، مناقشه بر سر ترکیب رای دهندگان و حذف برخی نامزدها از جمله مصطفی هاشمی‌طبا بود.

هاشمی که سابقه معاونت تربیت بدنی شهرستان ملایر را دارد، بهترین عنوانش تا سال ۸۴ مدیریت دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها بود. پس از آن بود که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در عالی‌ترین سطوح مدیریتی ورزش ایران قرار گرفت.

هاشمی در روز انتخابات با انصراف ناگهانی نامزدها فقط با محمدجعفر کامبوزیا و مهدی قدمی رقابت داشت. او پیش از این در سمت‌های معاونت سازمان تربیت بدنی، دفتر بازرسی این سازمان، مدیر کلی تربیت بدنی همدان و یزد، همچنین رییس مرکز توسعه ورزش قهرمانی و سرپرست فدراسیون فوتبال در دوران تعلیق فعالیت کرده بود.

ریاست ستاد مبارزه با دوپینگ، دبیر شورای عالی طرح پر هزینه و ناموفق المپیاد ایرانیان و همچنین نمایندگی ایران در جلسات ورزش سازمان یونسکو هم در کارنامه او ثبت شده است. او از سال ۸۸ به عنوان معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به ریاست یک همدانی دیگر یعنی حمیدرضا حاجی بابایی مشغول به کار شد.

هاشمی در دوران ریاست محمد علی‌آبادی بر سازمان تربیت بدنی، رییس مرکز توسعه ورزش قهرمانی بود اما در این انتخابات با تمایل چشمگیر خانواده ورزش در تغییر علی‌آبادی، معاون روبروی رییس سابق خود ایستاد.

این مقام مسئول در دولت احمدی‌نژاد با تعیین رضا صالحی امیری به عنوان سرپرست وزارت ورزش در دولت حسن روحانی به عنوان مدیر حوزه وزارتی این وزارتخانه منصوب شد و محمود گودرزی هم پس از انتخابش به عنوان وزیر، او را به عنوان مشاور برگزید.

دخالت آشکار دولت‌ها در انتخابات کمیته المپیک می‌تواند منجر به تعلیق کل ورزش آن کشور شود. محمد علی‌آبادی احتمال دخالت را رد کرده است. او هاشمی را دوست خوب خود نامیده و درباره انصرافش از انتخابات می‌گوید: «دولتی که سر کار آمده، رای مردم را دارد و تایید رهبری را گرفته بایستی کسانی را کنارش داشته باشد که راحت با آنها کار کند. برداشتم این بود که اگر کسی در انتخابات شرکت کند که کنار دولت باشد٬ ارزشمندتر است.»

برای احراز پست دبیرکلی پس از کنار رفتن علی‌مرادی و راهیابی محمدرضا داورزنی و شاهرخ شهنازی به دور دوم، در نهایت شهنازی انتخاب شد. پیش از این بهرام افشارزاده برای ۱۳ سال این سمت را بر عهده داشت.

برای انتخاب نایب رییس، اصغر رحیمی، مجید شایسته، محمود مشحون، افشین داوری، محمد علی‌پور، حسین رضازاده و علی کفاشیان نفراتی بودند که پیش از رای‌گیری انصراف دادند تا رقابت بین مهرعلی باران چشمه، لطف‌علی پورکاظمی، مهرزاد حمیدی، مهدی هاشمی، محمود خسروی‌وفا، رباب شهریان، مهدی قدمی، علیرضا دبیر، فتانه هادوی و مهدی علی‌نژاد باشد. سرانجام خانم شهریان که متولی ورزش زنان است نایب رییس شد تا این سمت هم در اختیار دولت باشد. علیرضا دبیر نیز به عنوان نایب رییس دوم معرفی شد.

رکورد انصراف‌های پر تعداد و ناگهانی نیز در این انتخابات شکسته شد. فضل‌الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیربازی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از انتخابات اعلام کرده بود انصراف نمی‌دهد اما در انتخابات کناره گیری کرد، گفت: «شیطنت نکنید، به هر حال در همه پستها انصرافهایی صورت گرفت.»

روسای کمیته ملی المپیک از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون حسین شاه‌حسینی، مصطفی داوودی، حسن غفوری‌فرد، مصطفی هاشمی‌طبا، عیسی کلانتری، حسن محلوجی، مجدداً مصطفی هاشمی‌طبا، رضا قراخانلو و محمد علی‌آبادی بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG