لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

ابراهیمی: پیشرفتی در بحث کمک‌رسانی به مردم سوریه حاصل نشده است


کودکان شهر حمص
کودکان شهر حمص
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب درمسائل سوریه روز پنجشنبه گفت در این روز در مذاکرات صلح ژنو پیشرفتی در خصوص کمک‌رسانی به مردم سوریه حاصل نشده است.

او همچنین از سکوت یک‌دقیقه‌ای در جریان مذاکرات به احترام قربانیان سوریه خبر داد.

اخضر ابراهیمی روز پنجشنبه٬ ۱۰ بهمن‌ماه گفت که هیئت‌های نمایندگی دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون این کشور در جلسه مذاکرات میان خود، برای ادای احترام به «تمام کشته شدگان بحران سوریه» یک دقیقه سکوت کردند.

وی همچنین در کنفرانسی خبری گفت که در این روز، پیشرفتی در زمینه رساندن کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده توسط نیروهای دولتی در حمص، حاصل نشد.

توافق برای ورود کمک‌های انسانی به این منطقه در مذاکرات ششم بهمن‌ماه حاصل شد٬ اما تا کنون اختلاف‌ها میان دولت و مخالفان، مانع از اجرایی شدن این توافق شده است.

طبق گزارش‌ها که دولت سوریه می‌گوید زنان و کودکان از مناطق محاصره شده خارج شوند و فهرستی از اسامی مردان این مناطق تهیه شود تا مشخص شود کدام یک عضو «گروه‌های مسلح» نیستند. مخالفان اما بر ورود کمک‌های انسانی، اصرار می‌کنند.

ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات روز جمعه، بتوان به پیشرفتی در این زمینه دست یافت.

او خاطرنشان کرد که ظهر پنجشنبه ساعت یک به وقت دمشق، امداد رسانان سازمان ملل متحد موفق به وارد کردن ۶۰۰ بسته غذایی به اردوگاه فلسطینی‌نشین یرموک در دمشق شدند. این اردوگاه یکی از مناطق محاصره شده در سوریه است که گزارش‌هایی از جان باختن مردم در آن در اثر گرسنگی منتشر شده است.

وی درباره گفت‌وگوهای صورت گرفته، اظهار کرد که برخی لحظات بسیار سخت و تلخ بود اما لحظاتی امیدوار کننده نیز وجود داشت.

ابراهیمی گفت که روز جمعه، آخرین جلسه از این دور از مذاکرات خواهد بود. او گفت نمی‌داند که در پایان جلسه روز جمعه امکان انتشار بیانیه وجود داشته باشد یا نه٬ اما ابراز امیدواری کرد که بتوان طی آن به «چارچوبی کلی» برای دور آینده مذاکرات دست یافت.

او همچنین گفت که امیدار است دور بعدی مذاکرات، «منظم‌تر» برگزار شود و هیئت نمایندگی اپوزیسیون، در برگیرنده طیف گسترده‌تری از مخالفان اسد باشد.
XS
SM
MD
LG