لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

پاپ ژان پل دوم لقب «قدیس» می‌گیرد


پاپ ژان پل دوم از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۵ رهبری کلیسای کاتولیک جهان را برعهده داشت.
پاپ ژان پل دوم از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۵ رهبری کلیسای کاتولیک جهان را برعهده داشت.
به گفته واتیکان، مقام‌های کلیسای کاتولیک تصمیم گرفته‌اند که پاپ ژان پل دوم را در زمره قدیسان این مذهب قرار دهند. فرانسیس، پاپ فعلی این فرمان را روز جمعه ۱۴ تیرماه امضا کرده است.

شبکه خبری «سی ان ان» می‌گوید که رسیدن به مقام قداست در عرف کلیسای کاتولیک سه مرحله را شامل می‌شود. در مرحله اول به فردی که در راه کلیسا «شهامت خارق العاده‌ای» از خود نشان داده باشد، عنوان «محترم» اعطا می‌شود.

در مرحله دوم باید یک معجزه مسلم به این فرد نسبت داده شود تا به جایگاه «متبرک» برسد و در مرحله سوم و نهایی برای رسیدن به مقام «قدیس» آن فرد باید صاحب معجزه دیگری تشخیص داده شود.

دیدار پاپ ژان پل دوم با محمد علی آغ‌جا، فردی که در تروری نافرجام پاپ را به شدت مجروح کرد- ایتالیا، ۱۹۸۳
دیدار پاپ ژان پل دوم با محمد علی آغ‌جا، فردی که در تروری نافرجام پاپ را به شدت مجروح کرد- ایتالیا، ۱۹۸۳
درسال ۲۰۱۰ پاپ بندیکت شانزدهم اولین مورد معجزه ژان پل دوم را تایید کرد که از قرارمعلوم درمان بیماری پارکینسون یک راهبه فرانسوی بوده است.

چنین گفته می‌شود که معجزه دوم در کشور کوستاریکا اتفاق افتاده است و یک زن اهل این کشور مدعی است که با دخالت و کمک پاپ ژان پاپ دوم جراحات مغزی وی درمان شده است.

یکی از مقامات کلیسای کاتولیک روش تحقیق در مورد معجزه‌هایی را که از نقاط مختلف دنیا گزارش می‌شوند به این شکل توضیح داده است: «ابتد یک هیئت پزشکی آن مورد را دقیقا به بررسی می‌کند. پس از آن یک هیئت روحانی جزییات واقعه را بررسی می‌کند و سپس مشروعیت و حقایق مربوط به آن را مورد بحث قرار داده و نتیجه را به واتیکان گزارش می‌دهد.»

پاپ ژان پل دوم از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۵ رهبری کلیسای کاتولیک جهان را برعهده داشت و اولین پاپی بود که با سفرهای متعدد خود به نقاط مختلف جهان یک نوع محبوبیت امروزی برای این مقام مذهبی خلق کرد.

به نوشته شبکه خبری «سی ان ان» در زمان مراسم سوگواری وی هزاران پیرو کلیسای کاتولیک که در میدان سنت پیتر واتیکان جمع شده بودند شعار می‌دادند که وی باید به زمره قدیسان بپیوندد.

دیدار مادر ترزا و پاپ ژان پل دوم در واتیکان- ۱۹۹۷
دیدار مادر ترزا و پاپ ژان پل دوم در واتیکان- ۱۹۹۷
ژان پل دوم مراحل مرسوم در کلیسای کاتولیک برای رسیدن به مقام قداست را به سرعت طی کرد. شش سال پس از مرگش واتیکان وی را «متبرک» اعلام کرد. دادن یک چنین جایگاهی به یک فرد روحانی در این مدت کوتاه تاکنون در تاریخ کلیسای کاتولیک سابقه نداشته است.

دوره رهبری وی بر کلیسای کاتولیک از جمله طولانی ترین موارد در تاریخ این کلیسا است. وی در سال ۲۰۰۵ و در سن هشتاد و چهار سالگی درگذشت. وی از سال‌ها قبل از مرگ از بیماری‌های گوناگونی از جمله آرتروز و پارکینسون رنج می‌برد.

وی در دوران رهبری کلیسای کاتولیک بیش از هر پاپ دیگری سفر کرد و بیش از هر پاپ دیگری افراد جدیدی را به فهرست قدیسان کلیسای کاتولیک افزود. وی نوآوری‌های دیگری نیز داشت و از جمله اولین پاپی بود که از یک کنیسه یهودیان دیدار کرد و نخستین پاپی بود که به کشور کوبا سفر کرد.

با وجود محبوبیت گسترده پاپ ژان پل دوم در میان پیروان کلیسای کاتولیک، بسیاری معتقدند که وی در مورد یکی از مهم ترین چالش‌های کلیسا یعنی رسوایی‌های گسترده در مورد سوء استفاده جنسی کشیشان که تاکنون بیش از شانزده هزار مورد شکایت را به جریان انداخته است هیچ اقدامی صورت نداد.

هنوز تاریخ دقیق اعلام رسمی قداست پاپ ژان پل دوم مشخص نشده است.
XS
SM
MD
LG