لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

وزارت بهداشت: افزایش شمار مبتلایان به ایدز در ایران به ۲۶ هزار نفر


نمایشگاهی که به مناسبت روز جهانی ایدز در سال ۲۰۰۸ در ایران برگزار شد.
نمایشگاهی که به مناسبت روز جهانی ایدز در سال ۲۰۰۸ در ایران برگزار شد.
وزارت بهداشت با اعلام افزایش شمار مبتلایان به ایدز در ایران به بیش از ۲۶ هزار تن، ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی شده است که در پنج سال آینده شمار مبتلایان به ایدز در ایران به بیش از ۱۲۶ هزار تن برسد.

به گزارش هشتم اردیبهشت‌ ماه وب سایت «خبرآنلاین»، وزارت بهداشت بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اعلام کرده است که تا اول فروردین‌ماه سال جاری، مجموعا ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر در ایران به ایدز مبتلا هستند که ۸۹.۸ درصد از مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار تازه، بیشترین مبتلایان به ویروس «اِچ‌آی‌وی»، ۴۶.۱ درصد،در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.

وزارت بهداشت خردادماه سال ۱۳۹۱ تعداد مبتلایان به ایدز را ۲۴ هزار و ۷۳۵ تن اعلام کرده بود. آمارهای مراکز مختلف در مورد مبتلایان به ایدز در ایران متفاوت و بیش از این رقم است.

این وزارتخانه می‌گوید علت ابتلا به این ویروس به ترتیب فراوانی، تزریق با وسایل مشترک میان معتادان، رابطه جنسی، دریافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال از مادر به کودک بوده است.

مقایسه آمار جدید با آمار پیشین حکایت از کاهش ابتلا به «اچ‌آی‌وی» از طریق تزریق و در مقابل، افزایش آن از طریق رابطه جنسی و انتقال از مادر به کودک بوده است. در این میان میزان ابتلا از طریق رابطه جنسی شاهد بیشترین افزایش بوده و از ۱۲ درصد به ۳۳.۶ درصد رسیده است.

به گفته عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، به دنبال گسترش برنامه‌های کاهش آسیب میان معتادان و در زندان‌ها، ابتلا به این بیماری از طریق تزریق کاهش یافته است.

وی در ادامه افزوده است: «در مورد ارتباطات جنسی و زنان پرخطر نتوانستیم به گروه هدف دسترسی پیدا کنیم و موارد ابتلای زنان تن فروش به ایدز افزایش پیدا کرده است.»

پاییز سال گذشته وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش ابتلا به بیماری ایدز از راه رابطه جنسی و همچنین کاهش سن ابتلا به ایدز در ایران که به گفته این وزارتخانه در مواردی در سنین ۱۱ تا ۱۳ نیز مشاهده شده است، اعلام کرد در صورت پی نگرفتن اقدامات موثر در زمینه پیشگیری، تا پنج سال آینده شاهد وقوع «موج سوم ایدز در ایران» خواهیم بود.

در آخرین آمار منتشر شده در مورد مبتلایان به ایدز نیز پیش‌بینی شده است که تا پنج سال آینده، ایران بیش از ۱۲۶ هزار مبتلا به ایدز داشته باشد.

در مورد تعداد دقیق مبتلایان به ایدز در ایران آمارهای متفاوتی از سوی مراکز مختلف منتشر شده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آذرماه ۱۳۹۱ گفت: «بر اساس آمارهای وزارت بهداشت» شمار افراد مبتلا به ایدز «بیش از ۹۰ هزار تن» برآورد شده است.

در همین ماه، رییس مرکز بهداشت استان مرکزی تعداد مبتلایان به ویروس اچ‌آوی‌وی را حدود «۴۲ هزار و ۳۰۰ تن» اعلام کرد.

این در حالی است که سال ۱۳۹۰ مرضیه وحید دستجری، وزیر پیشین بهداشت، گفته بود که حدود ۸۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در ایران وجود دارند.
XS
SM
MD
LG