لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

دیدار روحانی و لاوروف؛ تاکید بر ادامه همکاری‌های اتمی


حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران و سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه
حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران و سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه
در جریان سفر سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه به ایران٬ حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬ بار دیگر بر «حق غنی‌سازی تهران» پافشاری کرد. آقای لاوروف نیز با تاکید بر این مسئله٬ گفته است که روسیه آماده تدوام تعامل‌ها با ایران در زمینه تولید انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ حسن روحانی ۲۰ آذرماه در دیدار با سرگئی لاوروف گفت که تاکید ایران بر دو اصل «عدم پذیرش تبعیض و بهره‌مندی یکسان از تمامی حقوق مندرج در ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای)» و «تاکید بر صلح‌آمیز بودن و صلح‌آمیز ماندن فعالیت‌های اتمی ایران» است.

وی افزود: «مفهوم توافق ژنو این است که تمام حقوق ایران از جمله حق غنی‌سازی در آن به رسمیت شناخته شده است و اگر کشورهایی بخواهند تفسیر دیگری از این تواقق مطرح کنند٬ به اعتماد فی‌مابین و تلاش‌های اعتمادساز موجود لطمه وارد کرده‌اند.»

دیدار سرگئی لاوروف با محمدجواد ظریف
دیدار سرگئی لاوروف با محمدجواد ظریف
در عین حال به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس٬ سرگئی لاوروف پس از این دیدار اظهار کرد که با آقای روحانی در مورد نتایج نشست ژنو گفت‌و‌گو کرده است. وی افزود که دو طرف بر سر پیشرفت متقابل گام به گام برای حل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و حق برخورداری ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای که شامل حق غنی‌سازی به این منظور نیز می‌شود٬ اتفاق نظر دارند.

در عین حال به گزارش وبسایت رادیو دولتی «صدای روسیه» آقای لاوروف روز چهارشنبه پس از دیدار با محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ بر تمایل روسیه برای دنبال کردن تعاملش با ایران در راستای توسعه صنعت انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرده و گفته است: «ما شاهد تمایل طرف ایرانی هستیم و می‌دانیم که ایران برنامه دارد تا نیروگاه‌های قدرت بیشتری٬ مشابه نیروگاه آب سبک بوشهر بسازد. تاکید می‌کنم که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیتی را برای این دست اقدامات در نظر نگرفته است.»

سرگئی لاوروف ۱۹ آذرماه وارد تهران شده و با محمد‌جواد ظریف٬ همتای ایرانی‌اش و حسن روحانی دیدار کرده است. او دومین مقام روسی است که در دو هفته اخیر به ایران سفر می‌کند. پیشتر دیمیتری راگوزین٬ معاون نخست‌وزیر روسیه در امور دفاعی و فضایی روسیه به ایران سفر کرده بود.
XS
SM
MD
LG