لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

مسافران مظنون هواپیمای مفقود مالزی «از طریق یک ایرانی» بلیت خریده بودند


انتظار و نگرانی در فرودگاه پکن- ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۲
انتظار و نگرانی در فرودگاه پکن- ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۲

در حالی که جست‌و‌جو برای پیدا کردن سرنخی از هواپیمای ناپدید شده مالزی همچنان ادامه دارد، روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید دو مسافر این هواپیما که با گذرنامه‌های دزدی در حال سفر بودند، از طریق یک ایرانی اقدام به خرید بلیت هواپیما کرده بودند.

به گزارش روز دوشنبه، ۱۹ اسفندماه این روزنامه بریتانیایی، آژانس مسافرتی‌ای در تایلند که برای این دو نفر برای سفر به اروپا بلیت رزرو کرده بود، به فایننشال تایمز گفته است که یک رابط ایرانی از آژانس خواسته بود تا اقدامات لازم برای سفر این دو نفر را انجام دهد.

بنجاپورن کروتنایت، مالک آژانس مسافرتی «گرند هرایزن» در پاتایای تایلند، می‌گوید این فرد ایرانی مدت‌ها است که با آژانس او کار می‌کند و خانم بنجاپورن تنها او را با نام «آقای علی» می‌شناسد.

طبق گزارش‌های رسمی هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مالزی که از روز ۱۷ اسفندماه (هشتم مارس) مفقود شده است، حامل دو مسافری بوده است که با گذرنامه‌های مفقود شده ایتالیایی و اتریشی در حال سفر بودند. صاحبان اصلی این گذرنامه‌ها اعلام کرده‌اند که در دو سال گذشته گذرنامه‌های خود را در تایلند گم کرده بودند.

به گفته خانم بنجاپورن «آقای علی» ابتدا از او خواسته بود تا برای تاریخ ۱۰ اسفندماه (اول مارس) برای دو تن، بلیت‌های ارزان قیمتی برای سفر به اروپا رزرو کند.

بر همین اساس خانم بنجاپورن برای یکی از مسافران بلیت هواپیمایی قطر و برای دیگر بلیت هواپیمایی اتحاد را رزرو کرد، اما پس از آن‌که خانم بنجاپورن دیگر تماسی از سوی «آقای علی» دریافت نکرد، این بلیت‌ها باطل شدند.

مالک آژانس مسافرتی «گرند هرایزن» می‌گوید پس از آن «آقای علی» ۱۵ اسفندماه (۶ مارس) بار دیگر با او تماس گرفته و خانم بنجاپورن این‌بار دو بلیت هواپیمایی مالزی برای سفر به پکن را برای این دو نفر رزرو کرده است و «دوست آقای علی» پول این بلیت‌ها را به صورت نقدی به خانم بنجاپورن داده است.

خانم بنجاپورن تاکید کرده است که خرید بلیت از طریق واسط در پاتایا امری عادی است و در این میان، فرد واسط کمیسیونی را نیز برای خود دریافت می‌کند.

او همچنین اظهار کرده است که حدود سه سال است که «آقای علی» را می‌شناسد که به گفته خانم بنجاپورن در این مدت، او بیشتر مواقع در پاتایا بود و دستکم ماهی یک‌بار از طریق آژانس مسافرتی او بلیت پرواز برای خود یا افراد دیگری خریداری می‌کرد.

فایننشال تایمز تاکید دارد که هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد «آقای علی» دو مسافر پرواز هواپیمایی مالزی را که با گذرنامه مفقود‌شده سفر می‌کردند، می‌شناخته است.

این روزنامه همچنین آورده که سعی کرده است با شماره تماس «آقای علی» در تهران که خانم بنجاپورن در اختیار فایننشال تایمز قرار داده، تماس بگیرد اما نتوانسته است «آقای علی»‌ را پیدا کند.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد دو مسافر مظنون این هواپیما منتشر نشده است.

اظهرالدین عبدالرحمان، رئيس حمل و نقل هوایی مالزی ۱۹ اسفندماه به خبرنگاران گفت که تحقیقات هنوز به جایی نرسیده که بتوان هویت و ملیت این دو تن را مشخص کرد. وی اما تاکید کرده است که به نظر نمی‌رسد این دو تن اهل «شرق آسیا» باشند.

پرواز «ام اچ ۳۷۰» هواپیمایی مالزی با ۲۳۹ مسافر و خدمه ۳۰ دقیقه پس از نیمه شب ۱۷ اسفندماه از کوالالامپور به مقصد پکن از زمین برخاست اما حدود یک ساعت بعد از رادار محو و ناپدید شد.

حدود ۴۰ کشتی و ۳۴ هواپیمای متعلق به ۹ کشور همچنان در آب‌های ویتنام و مالزی به دنبال سر نخی از این هواپیما هستند.

XS
SM
MD
LG