لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

بازداشت جوان بنگلادشی به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نیویورک


حضور پلیس مقابل ساختمان بانک مرکزی آمریکا در نیویورک- ۲۶ مهرماه ۱۳۹۱
حضور پلیس مقابل ساختمان بانک مرکزی آمریکا در نیویورک- ۲۶ مهرماه ۱۳۹۱
یک دانشجوی بنگلادشی روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه به اتهام طرح‌ریزی برای انفجار ساختمان شعبه بانک مرکزی آمریکا، در نیویورک بازداشت شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، رضوان الاحسان نفیس ۲۱ ساله که زمستان سال ۹۰ با ویزای دانشجویی به آمریکا آمده است، تحت نظر مأموران قرار داشت و روز چهارشنبه در یک عملیات فریب از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی آی) و پلیس نیویورک دستگیر شد.

در جریان عملیات، یکی از مأموران مخفی اف بی آی با آقای نفیس تماس گرفته و اهدافی را برای بمب‌گذاری به او معرفی کرده است. به گفته پلیس آقای نفیس با اظهار این‌که قصد دارد با هدف قرار دادن مؤسسات مالی، «آمریکا را نابود کند»، تصمیم به انفجار شعبه بانک مرکزی آمریکا در نیویورک گرفته است.

تصویر منتسب به رضوان الاحسان نفیس ۲۱ ساله که به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نیویورک بازداشت شده است.
تصویر منتسب به رضوان الاحسان نفیس ۲۱ ساله که به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نیویورک بازداشت شده است.
مظنون در ادامه با مواد منفجره تقلبی که مأمور مخفی در اختیارش قرار داده بود، اقدام به ساخت یک بمب تقلبی ۴۵۰ کیلوگرمی کرده و سپس این محموله را داخل یک ماشین قرار داده و به نزدیکی بانک مرکزی آمریکا در منهتن نیویورک رفته است.

آقای نفیس پیش از انجام عملیات در یک پیام ویدئویی گفته است: «ما تا رسیدن به پیروزی یا شهادت دست از تلاش نمی‌کشیم.»

وی سپس سعی کرده است که بمب تقلبی را منفجر کند که پس از ناکام ماندن، توسط پلیس بازداشت شده است.

به گفته مسئولان قضایی اگرچه به نظر می‌رسد رضوان الاحسان نفیس با تشویق القاعده برای انجام عملیات تروریستی به آمریکا سفر کرده است، شخص وی گفته است که این توطئه را به تنهایی طرح ریزی کرده است.

با این‌حال آقای نفیس که در دانشگاهی در ایالت میسوری به تحصیل در رشته امنیت سایبری می‌پرداخت، در جریان عملیات مخفی گفته بود که سخنرانی‌های انور العولقی، از اعضای برجسته القاعده که سال گذشته کشته شد، در شکل‌گیری دیدگاه‌های جهادگرایانه وی تأثیر داشته است.

به گفته مقام‌های پلیس آمریکا، از زمان وقوع حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون، ۱۵ مورد توطئه تروریستی در شهر نیویورک کشف شده است.
XS
SM
MD
LG