لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

بخشی از بازار تاریخی ماسوله در آتش سوخت


بازار ماسوله
بازار ماسوله
به گفته مقام‌های محلی شهر ماسوله وقوع آتش‌سوزی در بازار تاریخی این شهر منجر به از بین رفتن بخشی از این مجموعه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این آتش‌سوزی ساعت پنج صبح ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۱ رخ داده است و محمد تقی شعبانی، از مقام‌های مسئول در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان روز یکشنبه، ۱۱ فروردین‌ماه از تعمدی بودن این آتش‌سوزی خبر داده است.

محمد گلشن، رییس هیات مدیره «موسسه توسعه پایدار ماسوله» ۱۰ فروردین به ایسنا گفت که در اثر این آتش‌سوزی «نیمی» از مجموعه بازار تاریخی ماسوله، شامل «چند دهنه مغازه، مهمان‌سرای سنتی و بخشی از بازار» در آتش سوخته و «به طور کامل» از بین رفته است.


با این‌حال یکی از ساکنان ماسوله که در این بازار قهوه خانه دارد روز یکشنبه به رادیو فردا گفت که از بیش از صد مغازه این بازار، سه مغازه که لباس‌های محلی می‌فروخته‌اند، سوخته‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:58 0:00
لینک مستقیم

وی همچنین به رادیو فردا گفته است که قرار بر این است تا ۱۶ فروردین‌ماه مسئولان ذیربط از افراد مظنون به دست داشتن در این آتش‌سوزی بازجویی کنند.

این فرد آگاه تأکید کرده است که به دلیل نبودن آتش‌نشانی در ماسوله، اهالی محل با کمک شلنگ آب خانگی و پس از ساعت‌ها تلاش، موفق به خاموش کردن آتش شده‌اند.

طبق گزارش‌ها، در ماسوله هیچ ایستگاه آتش‌نشانی‌‌ وجود ندارد.
طبق گزارش‌ها، در ماسوله هیچ ایستگاه آتش‌نشانی‌‌ وجود ندارد.
خبرگزاری کار ایران، ایلنا نیز ۳۰ اسفند ماه با اشاره به این‌که در ماسوله هیچ ایستگاه آتش‌نشانی‌ وجود ندارد، افزوده بود که اهالی محل با استفاده از شلنگ آب معمولی دست به کار خاموش کردن آتش شده‌اند.

در همین زمینه، محمد گلشن نیز ۱۰ فروردین‌ ماه به ایسنا گفت که در بخش‌هایی از ماسوله هنوز کپسول اطفای حریق نصب نشده است و خاطر نشان کرد: «تهیه این قبیل خدمات وظیفه شهرداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری منطقه است.»

وی به نگرانی شهروندان و گردشگران نسبت به تخریب این شهر خبر داد و افزود که «حوادثی مانند زلزله، ریزش سنگ از کوه، سیل و آتش‌سوزی در جنگل» این شهر تاریخی را به وضعیت «بحرانی» رسانده است.

شهر تاریخی ماسوله که نامش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در استان گیلان و در جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود.

آذرماه ۱۳۹۱ خبرگزاری مهر نسبت به تخریب ماسوله هشدار داده و نوشته بود که این شهر در معرض «مخاطرات جدی تخریب طبیعی و انسانی» قرار دارد و به مواردی چون خطر «ریزش سنگ، رانش، زلزله، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی» اشاره کرده بود.

محمد صالحی، استاد رشته جغرافیای طبیعی آن زمان به خبرگزاری مهر گفته بود که «جریان‌های سیلابی» از خطرات عمده‌ای است که ماسوله را تهدید می‌کند و افزوده بود که در کنار علل طبیعی وقوع سیلاب، «توسعه تکنولوژی» نظیر «آسفالت، کم کردن نفوذپذیری خاک، تخریب جنگل، افزایش جاده‌های جنگلی، افزایش زباله و ریختن آن‌ها در مسیر آبراهه‌ها» نیز منجر به جاری شدن سیلاب‌ می‌شوند.
XS
SM
MD
LG