لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

بریتانیا: تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را خنثی کرده‌ایم


جان سوئرز، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا
جان سوئرز، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا
سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا، ام آی ۶، می‌گوید در سال‌های گذشته تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را خنثی کرده و مانع از تولید سلاح اتمی از سوی ایران در سال ۲۰۰۸ شده است.

به گزارش ۲۲ تیرماه روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف»، سِر جان سوئِرز، رئیس ام‌ آی ۶، هفته گذشته در نشستی با حدود صد تن از کارکنان دولتی در لندن اظهار کرد که عملیات پنهانی جاسوسان بریتانیا مانع از آن شده‌ که ایران در سال ۲۰۰۸ به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وی با این‌ حال با تأکید بر این‌ که احتمال آن می‌رود جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۱۴ به سلاح هسته‌ای دست یابد، گفت که بدون تلاش‌های این سازمان، ایران سال ۲۰۰۸ سلاح هسته‌ای تولید کرده بود.

پیشتر آمریکا و اسرائیل نیز بارها از قابلیت ایران برای ساخت بمب اتمی سخن به میان آورده‌اند و حتی شماری از کارشناسان آمریکایی اوایل تیرماه اظهار کردند که ایران می‌تواند ظرف چند ماه بمب اتم بسازد.

آقای سوئِرز در ماه مارس سال جاری، در جلسه‌ای محرمانه با اعضای کابینه بریتانیا درباره «تهدید نظامی رو به افزایش ایران» صحبت کرده بود، اما این نخستین بار است که وی در این خصوص به طور علنی سخن می‌گوید و این در حالی است که به گفته «دیلی تلگراف» ام‌ آی ۶ به ندرت جزئیات عملیات خود را فاش می‌کند.

جان سوئِرز که سال ۲۰۰۹ ریاست سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا را در دست گرفته است، هفته گذشته با اظهار این‌ که ایران در مهارت یافتن در «تمامی جنبه‌های تسلیحات هسته‌ای» مصمم است، افزود: «واضح است که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، اسرائیل و ایالات متحده با خطر بزرگی مواجه خواهند شد.»

وی تأکید کرد که اکنون وظیفه ام‌ آی ۶ است که رسیدن به «لحظه هولناک» تصمیم‌گیری سیاستمداران در خصوص ایران و انتخاب میان پذیرفتن ایران مجهز به سلاح هسته‌ای یا حمله نظامی به ایران را به تأخیر بیندازد.

در سال‌های گذشته به طرق مختلفی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اختلال ایجاد شده است.

در کنار حمله اینترنتی به مرکز غنی‌سازی نطنز، در چند سال گذشته شماری از «دانشمندان هسته‌ای» ایران نیز کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی تاکنون بارها اسرائیل و آمریکا را متهم کرده است که از طریق عملیات پنهان موساد، سازمان سیا و ام‌ آی ۶، در برنامه هسته‌ای ایران اختلال ایجاد کرده‌اند.

بریتانیا و آمریکا این اتهامات را رد کرده‌اند و اسرائیل در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این باره شده‌اند.

در همین زمینه وزیر خارجه بریتانیا اواخر بهمن‌ماه سال گذشته ضمن تأکید بر این که ایران «به وضوح» به دنبال تولید تسلیحات اتمی است، گفته بود که پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آغازگر مناقشات نظامی و جنگ سرد هسته‌ای در خاورمیانه خواهد بود.

جمهوری اسلامی همواره وجود هر گونه بعد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای خود را رد کرده و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را نیز حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG