لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

ایران تداوم بعد تسلیحاتی برنامه اتمی خود را تکذیب کرد


تصویر ماهواره‌ای از تاسیسات هسته‌ای فردو٬ مرکزی که سازمان مجاهدین نخستین بار سال ۲۰۰۵ اطلاعاتی درباره آن منتشر کرد.
تصویر ماهواره‌ای از تاسیسات هسته‌ای فردو٬ مرکزی که سازمان مجاهدین نخستین بار سال ۲۰۰۵ اطلاعاتی درباره آن منتشر کرد.
یک روز پس از آن‌ که روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال به نقل از مجاهدین خلق ایران اظهار کرد که بعد تسلیحاتی برنامه اتمی ایران هم‌چنان پابرجاست٬ ایران روز چهارشنبه این اتهام را تکذیب کرده و آن را «بی‌پایه» و «جعلی» خواند.

روزنامه وال استریت جورنال روز سه‌شنبه، ششم خردادماه، خبر داد که بر اساس گزارش تازه‌‌ای که از سوی سازمان مجاهدین خلق در اختیار این روزنامه قرار گرفته به نظر می‌رسد که فعالیت‌های تیم تحقیقاتی ایران بر روی بعد تسلیحاتی برنامه اتمی جمهوری اسلامی هم‌چنان ادامه دارد.

در این گزارش آمده است که فعالیت‌ها و تحقیقات تسلیحاتی-‌اتمی ایران به گفته ماموران اطلاعاتی غربی از اواخر دهه ۸۰ میلادی آغاز شده و آن‌ گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید٬ این فعالیت‌ها در یک دهه اول تحت عنوان طرح «آماد» به رهبری محسن فخری‌زاده٬ مهندس هسته‌ای و عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، دنبال می‌شد.

به گفته آژانس‌های اطلاعاتی غربی٬ تولید فناوری‌های دوگانه٬ توسعه چاشنی‌های هسته‌ای و انجام آزمایش‌های انفجاری مرتبط٬ از جمله مسئولیت‌های این تیم بود و اوج فعالیت این تیم به گفته آژانس سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ بود٬ زمانی که حسن روحانی ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت.

وال استریت جورنال می‌گوید به دنبال افشاگری‌های مجاهدین درباره این فعالیت‌ها و همچنین حمله آمریکا به عراق٬ به نظر می‌رسد طرح «آماد» اواخر سال ۲۰۰۳ متوقف شد٬ اما آقای فخری‌زاده به همراه تیم تحقیقاتی‌اش به تلاش‌های تسلیحاتی خود ادامه داده و به گفته دیوید آلبرایت٬ بازرس تسلیحاتی پیشین سازمان ملل٬ آقای فخری‌زاده به همراه تیمش٬ فعالیت‌هایش را در حوزه صنایع نظامی دنبال کرده است.

طبق این گزارش٬ در این زمان فعالیت‌های تیم آقای فخری‌زاده بر روی مدل‌سازی نظری مواد منفجره معطوف بود و از سوی دانشگاه‌های مرتبط با وزارت دفاع از جمله دانشگاه صنعتی مالک اشتر دنبال می‌شد و هم‌چنان آقای فخری‌زاده بر آن نظارت داشت. از این زمان، به گفته این روزنامه، این فعالیت‌ها تحت عنوان طرح «سپند» دنبال شد.

سازمان مجاهدین خلق نخستین بار سال ۲۰۱۱ از طرح «سپند» سخن به میان آورد. حال این سازمان می‌گوید که به اطلاعات شخصی و نخستین عکس آقای فخری‌زاده ۵۶ ساله دست یافته و در عین حال فهرستی از صد نفر از محققان طرح «سپند» جمع‌آوری کرده است.

به گفته مجاهدین٬ ایران احتمالا به منظور پنهان ماندن این طرح از دید بازرسان آژانس٬ دفتر «سپند» را از خیابان مژده در تهران به خیابان پاسداران منتقل کرده‌ و این دفتر اکنون از سوی چندین مرکز مرتبط با وزارت دفاع احاطه شده است.

این سازمان می‌گوید که برای جلوگیری از ایجاد شک و تردید٬ ایران سپس بخشی از فعالیت‌های لجستیک دانشگاه مالک اشتر را به ساختمان پیشین «سپند» در خیابان مژده منتقل کرده «تا مدعی شود» که در این دفتر هیچ‌گاه فعالیت‌های نظامی-‌هسته‌ای صورت نمی‌گرفته است.

ایران: اطلاعات مجاهدین بی‌پایه و اساس است

به دنبال انتشار این گزارش٬ دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک این اتهام را رد کرد و آن را بی‌پایه و اساس٬ جعل واقعیات و تحریف حقایق دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ این نمایندگی در بیانیه‌ای از این که روزنامه وال استریت جورنال «ادعاهای دروغ و تکراری» مجاهدین را منتشر کرده ابراز تاسف کرده و گفت که گروه‌های «تندرو و رادیکال» به دلیل شکست تلاش‌های‌شان برای امنیتی کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران٬ اکنون به «دروغ‌پردازی و تبلیعات سیاه علیه برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران» روی آورده‌اند.

این بیانیه در پایان تاکید کرده است که همان طور که در گزارش اخیر آژانس آمده است٬ همکاری‌های ایران و آژانس به خوبی ادامه دارد و ایران به تعهدات و مسئولیت‌های خود در چارچوب ان‌پی‌تی پایبند است و در مقابل انتظار دارد تا سایر طرف‌ها نیز به دور از «جنجال‌سازی گروه‌های تندرو و رادیکال» به تعهدات و توافقات خود درباره حقوق هسته‌ای ایران پایبند باقی بمانند.
XS
SM
MD
LG