لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان بشار اسد واگذار شد


کنفرانس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود اعلام کرد کرسی سوریه در اتحادیه عرب و تمام سازمان‌های تابعه آن را به ائتلاف ملی اپوزیسیون این کشور واگذار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه همچنین تاکید می‌کند که تمام کشورهای عربی «حق» مسلح‌سازی مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را دارند.

کنفرانس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب روز سه شنبه ۶ فروردین در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. در این کنفرانس احمد معاذ الخطیب رئیس «ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» به عنوان نماینده این کشور سخنرانی کرد.

بیانیه پایانی کنفرانس دوحه بر اهمیت حل‌و‌فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است.

این بیانیه با این حال ‌می‌افزاید: «هرکشوری برپایه تمایل خود می‌تواند تمام وسایل دفاع از خود از جنگ‌افزارهای نظامی را برای حمایت از ایستادگی مردم سوریه و ارتش آزاد ارائه دهد.»

بیانیه پایانی کنفرانس سران اتحادیه عرب افزوده است: «کرسی سوریه در اتحادیه عرب و تمام سازمان‌ها و مجالس آن تا زمان برگزاری انتخابات در این کشور، به ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه واگذار می‌شود.»

پیش از این حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر اعلام کرده بود که اپوزیسیون سوریه برای حضور در کنفرانس سران اتحادیه عرب دعوت شده است.

شامگاه دوشنبه نیز اعلام شد که وزرای امور خارجه عضو اتحادیه عرب در نشست خود با واگذاری کرسی سوریه به ائتلاف اپوزیسیون این کشور موافقت کرده‌اند.

عراق، الجزایر و لبنان، به این بخش از بیانیه پایانی کنفراس سران اتحادیه عرب، رای ندادند.
از سوی دیگر احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در سخنرانی خود در کنفرانس دوحه از آمریکا خواست از سامانه دفاع موشکی پاتریوت خود برای حمایت از مناطق تحت کنترل مخالفان در سوریه استفاده کند.

الخطیب گفت که ایالات متحده باید نقش پر رنگ‌تری در کمک به پایان تنش در سوریه ایفا کند.

او افزود: «در دیدار با جان کری وزیر امور خارجه سوریه از او خواستم سپر دفاع موشکی که در ترکیه مستقر شده است، شمال سوریه را نیز پوشش دهد. او هم قول داد که این موضوع بررسی خواهد شد.»

اشاره خطیب به سپر دفاع موشکی ناتو است که در جنوب این ترکیه مستقر شده است.

در پاسخ به این سخنان الخطیب سازمان ناتو اعلام کرد هیچ قصدی برای دخالت نظامی در سوریه ندارد.

یک مقام مسئول در ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است که این پیمان خواهان پایان خشونت‌ها در سوریه است.

او با بیان اینکه خشونت‌ها در سوریه امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد تاکید کرد که ناتو از تلاش‌های جامعه جهانی برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه حمایت می‌کند.

احمد معاذ الخطیب در ادامه سخنرانی خود از اتحادیه عرب خواست برای توسعه و تقویت ائتلاف سوریه مداخله کند.

در جلسه افتتاحیه کنفرانس سران اتحادیه عرب نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه دولت سوریه را مسئول خون‌های ریخته شده در این کشور دانست.

اما شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر که ریاست این دوره از کنفرانس سران اتحادیه عرب را بر عهده دارد، خواستار دخالت فوری شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه شد.

او همچنین گفت که سران نظام اسد باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند. احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که یکی از سخنرانان در جلسه افتتاحیه بود خواستار واگذاری کرسی سوریه در سازمان ملل به اپوزیسیون این کشور شد.
XS
SM
MD
LG