لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

آغاز کنفرانس سران جنبش عدم تعهد در تهران با نشست کارشناسان


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در افتتاحیه نشست کارشناسان اجلاس سران عدم تعهد در تهران- پنجم شهریورماه ۱۳۹۱
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در افتتاحیه نشست کارشناسان اجلاس سران عدم تعهد در تهران- پنجم شهریورماه ۱۳۹۱
نشست کارشناسان کشورهای شرکت در کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران روز یکشنبه کار خود را آغاز کرد و در حالی که ایران پیشتر از حضور «۵۰ رییس کشور» در این اجلاس خبر داده بود، سخنگوی اجلاس می‌گوید که «۳۶ رییس کشور» به نشست سران می آیند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی در مراسم افتتاحیه این نشست که با حضور کارشناسان و دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو آغاز شد، «صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی» را موضوع محوری اجلاس سران تهران خواند و نسبت به افزایش قدرت شورای امنیت ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: «معتقدیم مجمع عمومی به عنوان ارگان اصلی و دمکراتیک سازمان ملل باید وظایف خود در رسیدگی به موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی را به انجام برساند. ما در نگرانی بسیاری اعضا در ارتباط با افزایش قدرت در شورای امنیت در قبال کاهش توانایی‌ها و وظایف مجمع عمومی شریک هستیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش بار دیگر بر «صلح‌آمیز بودن» برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد و گفت: «ما به طور مداوم بر این موضع بوده‌ایم که ایران در در پی تقابل و نه خواستار چیزی بیش از حقوق مشروع خود است. آن‌چه که ما در پی آن هستیم، عدالت و نپذیرفتن رهیافت مبتنی بر استانداردهای دوگانه در آژانس انرژی اتمی و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه تأکید کرد که جنبش سران عدم تعهد باید با تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی که علیه کشورهای عضو عدم تعهد به اجرا در آمده «مقابله جدی کند».

نشست کارشناسان کشورهای شرکت کننده در اجلاس غيرمتعهدها دو روز ادامه خواهد داشت و در جريان آن، کارشناسان و ديپلمات‌های ارشد کشورهای عضو اين جنبش اسنادی که قرار است روز جمعه به امضای سران اين کشورها برسد را بررسی می ‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اين اسناد در سه فصل و شامل ۶۸۸ بند است که بعضی از مواد آن درباره مسائل جهانی، سياسی منطقه ‌ای و همچنين توسعه و حقوق بشر است. در مسائل منطقه‌ای موضوعات مختلفی در سند پيش‌ بينی شده است که از جمله مباحث مربوط به فلسطين،عراق، افغانستان و سوريه خواهد بود.

اجلاس جنبش عدم تعهد در حالی روز پنجم شهریور ماه کار خود را آغاز کرد که وزیر اطلاعات ایران می گوید با حضور دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی «تلاش دشمنان برای بر هم زدن امنیت تهران به جایی نمی‌رسد».

حیدر مصلحی اظهار داشت: «با وجود فتنه‌های دشمنان کشور، پیش‌بینی‌ها و تقسیم کار لازم بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام شده است و تهران برای برگزاری اجلاس غیرمتعهدها امنیت خوبی دارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، روز چهارم شهریورماه نیز احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از حضور ۱۱۰ هزار تن از پرسنل این نیرو برای «تامین امنیت اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها» خبر داد.

نمایی از نشست کارشناسان کشورهای شرکت کننده در اجلاس غیرمتعهدها
نمایی از نشست کارشناسان کشورهای شرکت کننده در اجلاس غیرمتعهدها
جلسه اصلی سران جنبش عدم تعهد در روزهای نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا فرقانی، سخنگوی این نشست، روز چهارم شهریورماه از حضور ۳۶ رییس کشور شامل «۲۷ رییس جمهوری، دو پادشاه و هفت نخست وزیر» در این اجلاس خبر داد.

این در حالی است که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود که «۵۰ رییس کشور» در این اجلاس حضور خواهند داشت.

ایران: اسماعیل هنیه به اجلاس تهران دعوت نشده است

از سوی دیگر، به دنبال انتقاد شدید تشکیلات خودگران فلسطینی از «دعوت از اسماعیل هنیه»، نخست وزیر تشکیلات «حماس» برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد، ایران اعلام کرد که آقای هنیه به این اجلاس دعوت نشده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرقانی، سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد پنجم شهریورماه گفت: «تا کنون هیچ‌گونه دعوتنامه رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران و شخص دکتر احمدی‌نژاد برای نخست وزیر دولت مردمی حماس ارسال نشده است.»

وی تأکید کرد که «تنها از محمود عباس» جهت شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آمده است.

پيشتر خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گزارش کرده بود که دعوت رسمی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، سوم شهریورماه در محل دفتر اسماعيل هنيه به وی ابلاغ شد.

طاهر النونو، سخنگوی هنيه نيز يک روز بعد، از پذيرش دعوت ریيس جمهوری اسلامی توسط اسماعيل هنيه خبر داد.

رياض ملکی، وزير خارجه فلسطين هشدار داده است که اگر محمود عباس «تنها نماينده فلسطين در اجلاس» نباشد، آقای عباس در این نشست شرکت نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG