لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

صفوی: در صورت حمله اسرائیل به ایران، حزب‌الله لبنان پاسخ خواهد داد


یحیی صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور دفاعی و نظامی- عکس آرشیوی است.
یحیی صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور دفاعی و نظامی- عکس آرشیوی است.
مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور دفاعی و نظامی می‌گوید در صورت حمله اسرائیل به ایران، «حزب‌الله لبنان» به عنوان «دفاع راهبردی» جمهوری اسلامی، به اسرائیل پاسخ خواهد داد.

به گزارش ۲۴ شهریورماه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور دفاعی و نظامی، گفت: «اگر روزی رژیم صهیونیستی علیه ما اقدامی کند، گروه‌های مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان به عنوان عمق دفاع راهبری ما، راحت‌تر به این رژیم پاسخ می‌دهند.»

وی هشدار داد: «دشمنان بدانند پاسخ ایران به هرگونه تهدیدی پشیمان‌کننده و ویرانگر خواهد بود.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که در ماه‌های اخیر، اسرائیل بارها بر برخورد جدی و تند با تهران تأکید کرده و زمزمه‌های مصمم بودن اسرائیل به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت لزوم، بارها به انحاء مختلف از زبان مسئولان این کشور شنیده شده است.

اسرائیل در این میان به کرات جامعه بین‌المللی را متهم کرده است که نسبت به ایران نرمی نشان می‌دهد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز تاکنون چندین بار تأکید کرده است که جامعه جهانی باید در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران خط قرمز تعیین کند.

اما به نظر می‌رسد که این خواسته آقای نتانیاهو در دولت خود او نیز مخالفانی دارد.

از جمله معاون نخست وزیر اسرائیل در امور اطلاعاتی و هسته‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، اعلام کرد که با تعیین خط قرمز برای ایران مخالف است و از موضع آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌های شدید پشتیبانی می‌کند.

دن مریدور در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل اگرچه چالش اسرائیل و ایران را «جدی» خواند، با تأکید بر این که علاقه‌ای ندارد از «اصطلاحات آخرالزمانی و مصیبت‌بار» نظیر «اصطلاحات هولوکاستی» استفاده کند، گفت: «معتقدم ما قوی هستیم و از چالش‌ها سربلند بیرون می‌آییم.»

این در حالی است که پیشتر بنیامین نتانیاهو، تهدید ایران را با «هولوکاست» مقایسه کرده بود، اظهار نظری که انتقاد شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، را نیز به همراه داشت.

آمریکا اگرچه همواره تأکید کرده است که در قبال برنامه هسته‌ای ایران، هیچ گزینه‌ای را منتفی نمی‌داند، بر حل معضل هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره تأکید دارد.

دنی مریدور نیز روز پنج‌شنبه، هم‌سو با آمریکا ضمن اظهار این‌که در قبال ایران تمامی گزینه‌ها باید در نظر گرفته شود افزود: «فکر می‌کنم در حال حاضر باید به وارد آوردن فشار بر ایران ادامه دهیم.»

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه هستند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی با تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، بارها هشدار داده است که به هرگونه تعرض به خاک ایران، پاسخی درخور خواهد داد.
XS
SM
MD
LG