لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ و ایران در مسکو آغاز شد


سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت عالی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت عالی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.
دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ روز دوشنبه در مسکو آغاز شد و در حالی که طرف های غربی گفته اند امیدی به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات ندارند ایران نیز اعلام کرده که واهمه‌ای از شکست مذاکرات ندارد.

این مذاکرات روز دوشنبه، ۲۹ خردادماه، در هتل «حلقه طلایی» در کنار ساختمان وزارت خارجه روسیه آغاز شد. گملنه زنی ها درباره مذاکرات مسکو حاکی است که اعضای گروه ۵+۱ خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس بالا از سوی ایران هستند و تهران می‌گوید تنها زمانی دست به این اقدام خواهد زد که غرب حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد.

یک مقام آگاه در تیم مذاکره کننده ایران که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به خبرگزاری ایرنا گفته است: «حداقل کف درخواست ایران برای مذاکرات با اعضای گروه ۵+۱ در نشست مسکو، پذیرش حق غنی سازی است که اگر از سوی طرف مقابل پذیرفته نشود، مذاکرات به طور قطع شکست خواهد خورد ...ایران از شکست مذاکرات هیچ واهمه‌ای ندارد».

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، نیز در گفت‌و‌گو با شماره روز شنبه روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» گفت ایران «از ابتدا اعلام کرد که اگر کشورهای اروپایی سوخت ۲۰ درصد غنی شده را در اختیار ایران قرار دهند، اقدام به غنی سازی در ایران نخواهد کرد».

وی افزود: «امروز نیز اگر آنان تضمین بدهند که سوخت ۲۰ درصد رآکتورهای ایران را تأمین می‌کنند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.»

از دیگرسو، به گزارش خبرگزاری‌‌های خارجی، دیپلمات‌ها و کارشناسان غربی امیدی ندارند که مذاکرات هسته‌ای در مسکو،‌ نتیجه ثمربخشی به دنبال داشته باشد.

یک دیپلمات غربی در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفته است: طرف غربی به دنبال این نیست که پیگیر مذاکراتی باشد که تنها در حد گفت‌وگو باقی می‌ماند.

دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک پس از ۱۵ ماه وقفه فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد و پس از آن در بغداد در پی گرفته شد. هیچ یک از این مذاکرات نتیجه ای در برنداشت.

جمهوری اسلامی در این مذاکرات ضمن تاکید بر این‌که غنی سازی اورانیوم حق ایران است، خواستار رفع تحریم‌های سازمان ملل و غرب شد، درخواستی که غرب می‌گوید تا زمانی که شاهد گام‌های مشخصی از سوی ایران نباشد، برآورده نخواهد شد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و خواستار شفاف سازی ایران در این زمینه شده است.

ایران اما ضمن تأکید بر حق خود برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، همواره تأکید کرده است که به دنبال تولید سلاح اتمی نیست.
XS
SM
MD
LG