لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

افزایش تلفات ناشی از مصرف قرص برنج: ۱۶۹ تن در سه ماه


به گفته سازمان پزشکی قانونی ایران، در سه ماهه اول سال جاری ۱۶۹ تن بر اثر مصرف قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ۱۷ مردادماه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است که از ۱۶۹ تنی که بهار امسال جان خود را در اثر مسمومیت با قرص برنج از دست داده‌اند، ۹۷ تن مرد و ۷۲ تن دیگر مرد بوده‌اند. این در حالی است که در سه‌ ماهه مشابه سال گذشته آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج ۱۱۵ تن بود.

بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از مصرف این قرص به ترتیب در تهران (۶۸ تن)، گیلان (۳۲ تن) و مازندران (۱۹ تن) رخ داده است. در ۱۳ استان مرگ‌ومیری از این دست گزارش نشده و در ساير استان‌ها نیز آمار جان‌باختگان کمتر از ۱۰ تن بوده است.

نام سه استان تهران، گیلان و مازندران در حالی به عنوان استان‌هایی آمده است که بیشترین مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در آن رخ داده که بهمن‌ماه سال گذشته، رسانه‌های ایران از مرگ ۴۴۹ تن در این استان‌ها به همراه استان لرستان، در اثر استفاده از برنج آلوده خبر دادند.

در عین حال در مواردی از فوت‌های مشابه در سال‌های گذشته، اعلام شده است که مصرف این قرص به قصد خودکشی صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر مردادماه سال گذشته اعلام کرد که مسمومیت با این قرص بیشتر در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال و بیشتر به قصد خودکشی بوده است.

این خبرگزاری تأکید دارد که این قرص به صورت غیرقانونی در عطاری‌ها موجود است و به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

با این‌ اوصاف، نمی‌توان مشخص کرد که ۱۶۹ تنی که در سه ماهه گذشته جان خود را در اثر مصرف قرص برنج از دست داده‌اند، تعمدا این قرص را مصرف کرده‌اند یا ناآگاهانه.

آن‌ چه مشخص است، افزایش فوت ناشی از مصرف این قرص در سال‌های گذشته است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی، سال ۱۳۸۷ این قرص ۲۱۴ تن قربانی گرفته بود که این رقم در سال‌ ۸۹ به ۲۲۸ تن رسید. سال ۱۳۹۰ تعداد قربانیان این قرص ناگهان جهش پیدا کرد و به ۴۰۶ تن رسید و سال ۱۳۹۱ نیز آمار تلفات ناشی از مصرف قرص برنج ۵۹۸ تن گزارش شد.
XS
SM
MD
LG