لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

خودروهای فرسوده از اول تیر حق ورود به هشت کلان‌شهر ایران را ندارند


خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که بر اساس یک مصوبه دولت، از اول تیرماه تردد خودروهای فرسوده در هشت کلان‌شهر ایران ممنوع خواهد شد. مخالفان می‌گویند که این طرح قابلیت اجرایی ندارد، حال آن‌که حامیان آن معتقدند اجرایی شدن چنین طرحی ساز و کار ساده ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، از روز پنجشنبه، اول تیرماه، تردد خودروهای فرسوده در شهرهای تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، مرکزی و البرز ممنوع می‌شود.

ارزیابی شده است که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده که بالای بیست سال عمر دارند در جاده ها و شهرهای ایران تردد دارند.

بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا که اسفندماه ۹۰ به تصویب هیات دولت ایران رسیده است، سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌ها از ۲۵ سال به ۲۰ سال، وانت‌بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌بوس‌ها از ۱۵ به ۱۰، اتوبوس‌های برون شهری از ۱۵ به ۱۲، اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها از ۱۰ به هشت سال کاهش یافته و سن فرسودگی تاکسی‌ها همچنان ۱۰ سال باقی مانده است.

وحید نوروزی، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، به عنوان یکی از مخالفان نحوه اجرای این طرح گفته است که برخی بر استفاده از روش‌هایی تاکید دارند که «در دنیا سابقه ندارد و در هیچ‌کجای دنیا اجرا نمی‌شود».

وی افزوده است: «به جای طرح‌های عجیب و غریب و غیر اجرایی، عوارض و هزینه خودروهای بالای ۲۰ سال را ۱۰ برابر کنیم».

آقای نوروزی با اشاره به حجم خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در تهران به خبرگزاری مهر گفته است: «با توجه به عملکرد ستاد سوخت در نوسازی خودروهای فرسوده که در طول تاریخ فعالیتش تنها یک میلیون خودروی فرسوده را از رده خارج کرده است، می‌توان به این نتیجه رسید که نمی‌تواند مقابل تردد این حجم خودرو ایستاد.»

محمد‌هادی حیدرزاده، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با روش اجرایی شدن این طرح مخالف است و می‌گوید: «اگر مسائل اقتصادی این طرح در نظر گرفته نشود، کاربردی نیست و مردم آن را جدی نمی‌گیرند».

با این‌حال معاون استاندار تهران معتقد است که اجرایی شدن این طرح ساز و کار ساده‌ای دارد.

محمدرضا محمودی می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند از طریق فعال کردن کدی در دوربین‌های ثبت تخلف، خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده را شناسایی و جریمه کنند.

این در حالی است که اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید: «در گذشته از روی پلاک خودروها می توانستیم مدل آنان را مشخص کنیم، اما با پلاک‌های ملی،‌ این‌کار عملی نمی‌شود.»

وی با این‌حال تاکید کرده است: «طبیعی است هر آن‌چه قانون بر عهده ناجا بگذارد باید عمل شود، اما این‌که بخواهیم ایست بازرسی در معابر ایجاد کنیم، منطقی نیست».

آقای احمدی‌مقدم تاکید کرده که در راستای اجرای این طرح، در گلوگاه‌های ورودی به این کلان‌شهرها، اسناد خودروهای بررسی خواهد شد.

به گفته سازمان محیط زیست، ۷۰ درصد آلودگی هوا در ایران از منابع متحرک نظیر خودرو و موتورسیکلت، ۲۰ درصد از بخش صنعتی و ۱۰ درصد هم از مصارف خانگی ناشی می‌شود.
XS
SM
MD
LG