لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

تعیین کلی مرزها: پیش‌شرط فلسطینی‌ها برای از سرگیری مذاکرات


جان کری و صائب عریقات بهار سال جاری نیز در رام‌الله دیدار کرده بودند- ۲ خرداد ۱۳۹۲
جان کری و صائب عریقات بهار سال جاری نیز در رام‌الله دیدار کرده بودند- ۲ خرداد ۱۳۹۲
در حالی که اسرائیل تأکید کرده است که برای از سر گرفتن گفت‌و‌گوهای صلح هیچ پیش‌شرطی را نخواهد پذیرفت، طرف فلسطینی می‌گوید پیش از آغاز گفت‌و‌گوهای مستقیم، اسرائیل باید با مرزهای کلی سرزمین‌های فلسطینی موافقت کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، روز پنج‌شنبه، ۲۷ تیرماه، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها، در دیدار با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، که در امان، پایتخت اردن، صورت گرفت، پیش‌شرط تعیین مرزهای کلی را به میان کشیده است.

واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، به این شبکه خبری گفته است که مقام‌های فلسطینی صائب عریقات را برای دیدار با جان‌ کری فرستاده بودند تا او به اطلاع آقای کری برساند که «فلسطینی‌ها در مورد تعیین کلی مرز‌ها ضمانت می‌خواهند».

اشاره طرف فلسطینی به بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ برای تشکیل کشور فلسطینی در آینده است. فلسطینی‌ها برای تعدیل این پیشنهاد، اضافه کرده‌اند که بخش عمده زمین‌های کرانه غربی که در آن‌ها از سوی تل‌آویو شهرک‌سازی صورت گرفته است، در اختیار اسرائیل می‌ماند و تل‌آویو در ازای آن‌ها، زمین‌های دیگری را به طرف فلسطینی می‌دهد.

درخواست فلسطینی‌ها در حالی مطرح شده است که اسرائیل در چند وقت گذشته همواره تأکید کرده است که حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط است.

با این‌ حال طرف فلسطینی می‌گوید اگرچه به تلاش‌های جان کری در راه از سرگیری مجدد گفت‌و‌گوهای صلح واقف است، نمی‌‌تواند بدون پذیرفته شدن این پیش‌شرط گفت‌و‌گویی را آغاز کند.

یک مقام ارشد حاضر در دیدار آقای کری و صائب عریقات می‌گوید که طرف فلسطینی نمی‌خواهد مذاکراتی را که به نتیجه‌ای حقیقی نمی‌انجامد، آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است که آقای کری روز جمعه، ۲۸ تیرماه، پیش از بازگشت به کشورش، بار دیگر با طرفین اسرائیلی و فلسطینی گفت‌و‌گو خواهد کرد.

ایالات متحده ماه‌هاست که در تلاش است تا مذاکرات صلح خاورمیانه از سر گرفته شود. در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست تا برای از سرگیری هر چه سریع‌تر این مذاکرات با جان کری همکاری کند.

اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها آخرین بار نزدیک پنج سال پیش با یکدیگر مذاکره کردند که این مذاکرات سال ۲۰۰۸ به دنبال عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه متوقف شد.

پس از آن، سال ۲۰۱۰ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با بنیامین نتانیاهو دیدار مختصری داشت که عمر این گفت‌و‌گوها نیز بیش از یک ماه نبود.
XS
SM
MD
LG