لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

«دولت در برابر واردات برنج آلوده سکوت می‌کند»


بحث واردات برنج آلوده سال ۱۳۸۸ نیز خبرساز شده بود.
بحث واردات برنج آلوده سال ۱۳۸۸ نیز خبرساز شده بود.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران، آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی به کشور را «حتمی» دانست و دولت را متهم کرد که مقابل افرادی که اقدام به وارد کردن این برنج‌ها کرده‌اند، سکوت کرده است.

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، حسن تأمینی در یادداشتی که روز شنبه، ۱۱ خردادماه منتشر شد، موضوع برنج‌های آلوده را «بسیار جدی» دانست و گفت: «این موضوع را به وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی تذکر دادیم، اما مسئولان این وزارتخانه تا کنون اقدامی انجام نداده‌اند و هم‌اکنون این برنج‌ها در بازار به فروش می‌رسند.»

وی با اظهار این‌که «مافیای برنج» مانع از ورود برنج سالم به کشور می‌شود، افزود: «واردات برنج برای برخی از آقایان سود بالایی دارد. آن‌ها برنج درجه سه را از کشورهای پاکستان و هند خریداری کرده و در ایران با قیمت بالاتر به مردم می‌فروشند. دولت هم در مقابل این افراد سکوت کرده است.»

بهمن‌ماه سال گذشته رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش کردند که در ۹ ماه گذشته ۴۴۹ تن در ایران در اثر استفاده از برنج آلوده جان خود را از دست داده‌اند و از آلودگی این برنج‌ها به قرص برنج خبر داد.

در همین زمینه اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اظهار این‌که نگرانی‌هایی در مورد برنج وجود دارد، گفت: «هم اکنون مجمع سرطان‌شناسی جهان معتقد است که برنج آلوده به آرسنیک در ردیف اول سرطان کودک قرار دارد، از این رو پیشنهاد دادند که به کودکان برنج ندهیم، چرا که ممکن است آلوده باشد.»

حسن تأمینی در یادداشت اخیر خود از یک سو اظهار کرد که مؤسسه استاندارد آلودگی هشت نوع برنج وارداتی به سرب را تشخیص داده و از دیگر سو افزود که آن‌چه به طور غیر رسمی مطرح شده، آلوده بودن این برنج‌ها به ماده شیمیایی «فنول» است که «به شدت سرطان‌زا است». وی در ادامه گفت که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به عنوان «اصلی‌ترین و مهم‌ترین» مرجع، نسبت به آلودگی شیمیایی این برنج‌ها هشدار داده است.

عضو کمیسیون بهداشت در ادامه اظهار کرد که مسئولان وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند و افزود: «وزارت بهداشت در گزارش‌هایی که به گمرک داده است، سلامت همه این برنج‌ها را تأیید کرده، اما به هر حال این قضیه روشن است که وزارت بهداشت در این مورد کوتاهی کرده و باید پاسخگو باشد.»

این نخستین بار نیست که دولت به دلیل واردات برنج آلوده هدف انتقاد قرار می‌گیرد.

سال ۱۳۸۸ نیز سازمان استاندارد استان تهران از واردات «۱۳ نوع برنج» آلوده به مواد سمی مانند سرب، آرسنیک، مایکوتوکسین و کادمیوم خبر داد که پس از آن مجلس از دوت خواست تا در این زمینه اقدامی بکند.

علیرغم این هشدار، واردات این برنج‌ها متوقف نشد و تابستان ۱۳۸۹، وزیر بازرگانی ایران اظهار کرد که ابلاغیه‌ای برای جلوگیری از این واردات به دست این وزارتخانه نرسیده است.
XS
SM
MD
LG