لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

طرح سوال از احمدی‌نژاد روز «یکشنبه» به مجلس ارائه می‌شود


رئیس جمهور ایران ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰، برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی به مجلس رفت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
رئیس جمهور ایران ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰، برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی به مجلس رفت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
یکی از نمایندگان بانی طرح سوال درخصوص وضعيت آشفته بازار ارز از رئیس جمهور می‌گوید این طرح قرار است روز یکشنبه به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود. وی با اعلام این‌که طرح مزبور به «۹۴ امضاء» رسیده است، افزود نمایندگان این‌بار به این طرح «رأی می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد دامادی، نماینده ساری، روز سه شنبه، ۱۸ مهرماه، با اظهار این‌که فشاری از سوی دولت برای پس گرفتن طرح سوال از رئیس جمهور مطرح نیست، گفت: «تا کنون نماینده‌ای امضای خود را در خصوص سوال از رئیس جمهور پس نگرفته است.»

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، طرح سوال از رئیس جمهوری به ۷۴ امضاء نیاز دارد، اما طراحان این سوال در نظر دارند این طرح را با بیش از صد امضا به هیئت رئیسه مجلس تحویل دهند.

نمایندگان مجلس در نظر دارند در خصوص وضعيت آشفته بازار ارز از محمود احمدی‌نژاد سوال کنند. در صورت به جریان افتادن این طرح، محمود احمدی‌نژاد برای دومین بار برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس می‌رود.

اگرچه طرح سوال از محمود احمدی نژاد که نخستین بار سال ۸۹ مطرح شد، بارها در نيمه راه متوقف شد، در نهایت ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰، رئیس جمهور ایران برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی به مجلس رفت تا به سوالاتی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، پاسخ دهد. آن زمان، پاسخ‌های محمود احمدی‌نژاد و لحن این پاسخ‌ها خشم نمايندگان را برانگيخت.

محمود احمدی نژاد در پايان خطاب به نمايندگان مجلس گفته بود: «سوالاتی را که مطرح کرده بوديد سوالات امتحانی بود، ولی خيلی سخت نبود و فکر می‌کنم طراح سوال نيز از کسانی است که با شاسی فوق ليسانس گرفته است و با خود ما مشورت می‌کردند سوالات بهتری مطرح می‌شد.»

انتقادها از «ضعف مدیریت» دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی بار دیگر بالا گرفته است که پیشتر نایب رئیس مجلس از علاقه‌مند بودن آیت‌الله خامنه‌ای به ادامه کار دولت «با آرامش» خبر داده بود.

محمدرضا باهنر، خردادماه گذشته گفته بود: «برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینه‌ها داده شود و دولت دهم کارش را پایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضرند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد.»

در همین حال، به نوشته وب‌سایت خبری «جرس»، روز دوشنبه این هفته، ۱۷ مهرماه، محسن صرامی، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌و‌گویی با مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، با اشاره به حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از محمود احمدی‌نژاد در دور اول ریاست جمهوری‌اش، اظهار کرد که آقای خامنه‌ای هنوز از مواضع خود پایین نیامده است.

نماینده مجلس: واردات ۷۰ میلیارد دلاری دولت وحشتناک است

این بار محمود احمدی‌نژد درحالی به مجلس فراخوانده شده است که نابسامانی اقتصادی ارز و اظهارات آقای احمدی‌نژاد در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران، انتقاد گسترده مجلسیان را به همراه داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا تاجگردون، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز دوشنبه در این خصوص، «وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به واردات» را یکی از دلایل آشفتگی اقتصادی ایران دانست و افزود که «هر آنچه از نابسامانی در بازار ارز شاهد بودیم نتیجه تحریم‌ها است.»

وی گفت: «واردات به عدد ۶۰- ۷۰ میلیارد دلاری رسیده است. این یک عدد وحشتناک برای اقتصادی مثل اقتصاد ایران است... یک اقتصاد با ۱۰-۲۰ میلیارد دلار واردات وقتی به طور ناگهانی به رقم ۶۰-۷۰ میلیارد دلار می‌رسد، نمی‌تواند خودش را جمع کند.»

آقای تاجگردون در ادامه «مشکل ساختاری و افزایش نقدینگی» در ایران را ناشی از «رفتارها و تصمیمات دولت در چند سال گذشته» دانست و در عین‌حال افزود: « استفاده بیش از حد از ذخایر ارزی و درآمدهای حاصل از فروش نفت و تزریق ریال در جامعه انباشتی را ایجاد کرده که عرضه ارز نمی‌تواند این انباشت را تأمین کند.»

در ماه‌ها و به ویژه هفته‌های اخیر بازار ارز به شدت آشفته بوده است و قیمت دلار از مرز «سه هزار و ۵۰۰ تومان» گذشت.

غلامرضا تاجگردون همچنین در خصوص «رها شدن مدیریت بازار ارز از سوی دولت» گفت: «واقعا انگیزه دولت در این زمینه را نمی‌دانم. یا تعمدی، مدیریت را رها کرد، یا از دستش در رفت، یا این که روی مابه‌التفاوت قیمت ارز طمع کرد.»

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه از دولت خواست تا به دلیل وضعیت اقتصادی از مردم عذرخواهی کند.
XS
SM
MD
LG