لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

اسرائیل: جهان مانع دستیابی ایران و سوریه به سلاح کشتار جمعی شود


شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل می‌گوید ایران باید به دقت زیر نظر باشد.
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل می‌گوید ایران باید به دقت زیر نظر باشد.
رئیس جمهور اسرائیل ضمن درخواست از جامعه جهانی برای جلوگیری کردن از دستیابی ایران و سوریه به سلاح‌های کشتار جمعی، با دیگر نسبت به تلاش‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، شیمون پرز روز شنبه، ۳۰ شهریورماه با لحن کنایه‌آمیزی گفت: «ایرانی‌ها در شطرنج و تقلب مهارت دارند و در هر دو مورد باید یک چنین حریفی را به دقت زیر نظر داشت.»

وی که برای شرکت در نشستی دیپلماتیک به اوکراین سفر کرده است، افزود: «اگر آن‌گونه که ایران ادعا می‌کند، مخالف تسلیحات هسته‌ای است، در آن صورت چرا در حال ساخت سکوهای پرتاب موشک‌های دور برد است؟»

ابراز نگرانی رئیس جمهور اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که به دنبال شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها نسبت به احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اسرائیل به شدت در این زمینه دست به انتقاد زده است.

پیشتر باراک اوباما و حسن روحانی با یکدیگر نامه رد و بدل کرده‌اند و حسن روحانی در گفت‌و‌گو با شبکه «ان‌بی‌سی» این نامه را «مثبت» ارزیابی کرد.

در همین زمینه ۲۸ مردادماه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اظهارات آقای روحانی در گفت‌و‌گویش با شبکه «ان‌بی‌سی» را «ریاکارانه» و «تلاش برای فریب جهان» توصیف کرد.

در عین حال به گفته رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، برای خنثی کردن اثر تلاش‌های حسن روحانی در نیویورک، برنامه‌ای تدارک دیده است که از آن به عنوان برنامه «مقابله با لبخند» روحانی یاد می‌شود.

آمریکا اعلام کرده است که آماده تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل است و ایران نیز بر آمادگی‌اش برای رفع نگرانی‌های جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک تأکید کرده است.

شیمون پرز روز شنبه در اوکراین ضمن اشاره به حمله شیمیایی ۳۰ مردادماه در سوریه، نسبت به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی ابراز نگرانی کرد و گفت: «پس از واقعه (بمباران اتمی) هیروشیما، یک اجماع جهانی به وجود آمد مبنی بر این‌که هیچ کس دیگر از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده نکند... به همین دلیل حمله شیمیایی ماه گذشته سوریه، جهان را شوکه کرد.»

وی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا از دستیابی سوریه و ایران به سلاح‌های کشتار جمعی جلوگیری به عمل آورند.

حسن روحانی گفته است که می‌توان صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تضمین کرد و افزوده است که ایران تمایلی به تولید سلاح هسته‌ای ندارد.
XS
SM
MD
LG