لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

بازار ارز تهران همچنان در کنترل نیروهای امنیتی است


گزارش‌ها حاکی است که پلیس تا کنون «بیش از ۵۰ تن» را به اتهام «اخلال در بازار ارز» دستگیر کرده است
گزارش‌ها حاکی است که پلیس تا کنون «بیش از ۵۰ تن» را به اتهام «اخلال در بازار ارز» دستگیر کرده است
خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که نیروهای پلیس روز چهارشنبه، نوزدهم مهرماه، در بازار ارز تهران همچنان حضوری «پر رنگ» دارند. یک نماینده مجلس نیز گفته که نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات برای کنترل بازار ارز وارد عمل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پلیس امنیت که طبق گزارش‌ها در روزهای گذشته نیز در بازار ارز حاضر بود، روز چهارشنبه در مرکز ارز فروشان تهران- از چهار‌راه استانبول تا میدان فردوسی- حضوری «فعال و پررنگ» دارد.

این خبرگزاری می گوید که حضور پلیس موجب شده است تا دلالان ارزی این منطقه را ترک کنند.

مهر می‌افزاید در حال حاضر اگرچه برخی صرافی‌ها روی تابلوهای خود قیمت دلار را «دو هزار و ۸۵۰ تومان»‌ درج کرده‌اند، از فروش دلار با این نرخ خودداری می‌کنند.

به دنبال جهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته، نیروهای پلیس بریا برخورد با دلالان وارد عمل شده و به گفته خبرگزاری مهر تا کنون «بیش از ۵۰ اخلاگر ارزی» دستگیر شده اند.

در همین زمینه غلامرضا مصباحی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز چهارشنبه، ۱۸ مهرماه، از تشکیل جلسه مشترک ارزی نمایندگان دولت و مجلس خبر داد و گفت: «قرار شد برای مقابله با سوداگران بازار ارز، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و نیروی انتظامی وارد عمل شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاد.»

بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه قیمت دلار آمریکا را همچون روز پیش از آن «دو هزار و ۵۴۸» تومان اعلام کرد.

بانک مرکزی همچنین در اطلاعیه ای، بانک‌ها را از پرداخت ریال به جای ارز به سپرده‌گذاران بانکی منع کرد و تأکید کرد که بانک‌ها باید به جای ریال، عین ارز را به سپرده‌گذاران تحویل بدهند.

به گزارش مهر پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر این‌که برخی از بانک‌ها، از دادن ارز به سپرده‌گذاران ارزی خودداری می‌کنند و بر مبنای دلار «هزار و ۲۲۶ تومان» به آن‌ها ریال می‌دهند.

آشفتگی بازار ارز در روزهای اخیر انتقادهای بسیاری را متوجه دولت کرده است و منتقدان، دولت محمود احمدی‌نژاد را به «ضعف مدیریت» متهم کرده‌اند.

در این خصوص رییس کمیسیون اقتصادی نیز روز پنجشنبه، شرایط امروز را مشابه «جنگ اقتصادی» دانست.

ارسلان فتحی‌پور همچنین با انتقاد از تصمیم دولت برای عرضه ارز دو درصد زیر قیمت بازار ارز گفت: «این اقدام یعنی دولت دست‌ها را بالا برده و خود را تسلیم شرایط بازار کرده است.»

نمایندگان مجلس در نظر دارند تا محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در خصوص وضعیت آشفته بازار ارز به مجلس فرا بخوانند. به گفته یکی از بانیان طرح سوال از رییس جمهوری، قرار است این طرح روز یکشنبه به هیات رییسه مجلس ارجاع شود.

رییس جمهوری ایران، ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰ نیز برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی به مجلس رفت و به سوالات نمایندگان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، پاسخ داد.
XS
SM
MD
LG