لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

کمیسیون تبلیغات انتخابات ایران: از شیوه مناظره‌ بی‌خبر بودیم


به دنبال اعتراض‌ها به نحوه برگزاری نخستین مناظره زنده هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون تبلیغات انتخابات ایران اعلام کرد که از شیوه مناظره‌ها بی‌خبر بوده و افزود که رئیس صدا و سیما نیز ایرادهای مناظره را «پذیرفته است».

به گزارش خبرگزاری مهر، رمضان شجاعی کیاسری، نماینده شورای نظارت کمیسیون تبلیغات انتخاباتی، روز شنبه، ۱۱ خردادماه، با اظهار این‌ که «یک ساعت قبل از آغاز برنامه» از شیوه مناظره‌ها آگاه شده است، گفت: «این در حالی است که مکررا درخواست کرده بودیم که به ما شیوه برگزاری را اعلام کنند. حتی اسامی مجری‌ها را هم به ما نگفتند و ما از طریق پیامک متوجه شدیم.»

وی افزود تنها زمانی که مرتضی حیدری، مجری برنامه، نحوه برگزاری مناظره را به نامزدها توضیح داد، این کمیسیون از شکل برنامه آگاه شده است.

این در حالی است که مرتضی حیدری روز جمعه در واکنش به اعتراض برخی از نامزدها به ساختار برنامه، گفت: «این مدل به تصویب ستاد تبلیغات انتخابات کشور رسیده و قانونی است. یعنی سازمان صدا و سیما، شورای نگهبان و وزارت کشور همه در آن عضوند.»

مناظره روز جمعه که به صورت زنده از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به گونه‌ای طراحی شده بود که نامزدها امکان بحث و گفت‌و‌گو با یکدیگر را نداشتند.

در بخش اول این مناظره که به مسائل اقتصادی اختصاص داشت، به قید قرعه نامزدی به عنوان پاسخ‌دهنده اصلی انتخاب می‌شد و به مدت سه دقیقه به یک سوال پاسخ می‌داد. پس از آن سایر نامزدها در ۹۰ ثانیه نقد یا نظر خود را اعلام می‌کردند و در نهایت نیز پاسخ‌دهنده اصلی به مدت دو دقیقه به دفاع از خود می‌پرداخت.

در بخش دوم مناظره‌ نیز ابتدا سوالات تستی‌ای از نامزدها پرسیده شد و پس از آن نیز تصاویری به نمایش گذاشته و از نامزدها خواسته شد تا برداشت آزاد خود از این تصاویر را بیان کنند.

نماینده شورای نظارت در کمیسیون تبلیغات انتخاباتی روز شنبه گفت که پس از مناظره تلویزیونی گفت‌و‌گوی «مفصلی» با عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما، انجام شده و وی وجود ایراد در برنامه را پذیرفته است.

آقای شجاعی گفت: «ایرادات و اشکالات کار به آقای ضرغامی گفته شد و قرار شد برای برنامه بعدی نظر نمایندگان کاندیداها گرفته شود.»

دور دوم مناظره‌ها ۱۵ خرداد‌ماه در حوزه مسائل فرهنگی برگزار می‌شود و مناظره سیاسی نامزدها نیز ۱۷ خردادماه به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

ادامه اعتراض نامزدها به نحوه برگزاری مناظره روز جمعه

در عین حال اعتراض نامزدها به نحوه برگزاری نخستین مناظره زنده هشت نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محسن رضایی این مناظره را «جسارت» به مردم خوانده و گفته است: «ظاهرا آنها در طراحی مناظره‌های امسال از ترس حوادث سال ۸۸ از سوی دیگر بام افتادند.»

وی در ادامه گفته است: «در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره‌های بعدی هستم.»

سخنگوی ستاد محمدباقر قالیباف نیز به ایسنا گفته است که ساختار مناظره‌ها «نیازمند تحول» است.

پرویز اسماعیلی «اطلاع نداشتن کاندیداها و نمایندگان آنها از ساختار برنامه‌» را از نقاط ضعف این مناظره برشمرد و و افزود: «اما بخش دوم، هم در زمینه محتوای سوالات چند گزینه‌ای و هم نشان دادن عکس‌ها مناسب نبود.»

محمدرضا عارف که حین برنامه نیز اعتراض خود را مطرح کرده و به سوالات تستی پاسخ نداد، به وب‌سایت خبرآن‌لاین گفته است: «من اعتراض خودم را علنا مطرح کردم، ولی متاسفانه بقیه کاندیداها با من همراه نشدند.»

وی با تأکید بر این‌ که مناظره‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند نامزد مطلوب خود را انتخاب کنند، خواستار تجدیدنظر در شکل مناظره‌ها شد.

به گزارش تابناک، ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز در اطلاعیه‌ای مناظره روز جمعه را «اهانت به کاندیداها و مردم» دانسته و آورده است: «چنان چه در آینده بخواهد این روند ادامه پیدا کند، با تصمیم متفاوت کاندیداها روبه‌رو خواهد شد.»

رئیس ستاد علی‌اکبر ولایتی نیز نوع مناظره روز جمعه را با سطح انتخابات ریاست جمهوری بی‌تناسب دانسته است.

شاهین محمد صادقی در گفت‌و‌گو با ایسنا سطح انتخابات ریاست جمهوری را بالاتر از این مناظره ارزیابی کرده و گفته است: «برای شناخت کافی مردم نسبت به نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود تا مردم فرصت بیشتری برای بررسی کاندیداها داشته باشند.»

رجانیوز آورده است که سعیدی جلیلی مناظره‌ را از نظر محتوایی خوب توصیف کرده، اما گفته است که در این مناظره‌ها باید از نظر ساختاری بازنگری شود.

اما برخلاف دیگر نامزدها، غلامعلی حداد عادل با اتخاذ واکنشی متفاوت به خبرگزاری مهر گفته است: «صدا و سیما می‌خواهد مناظره باشد و در عین حال بداخلاقی‌های سیاسی چهار سال قبل تکرار نشود، ما باید متوجه نگرانی‌های صدا و سیما هم باشیم.»

در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸، مناظره‌های زنده تلویزیونی با حضور دو نامزد در هر نوبت برگزار می‌شد و نامزدها ضمن آن‌ که فرصت بیشتری برای اظهار نظر داشتند، با یکدیگر به بحث و گفت‌و‌گو می‌پرداختند که در مواردی این بحث‌ها واکنش‌های شدید نامزدها را در برنامه زنده به همراه داشت.

محمد غرضی نیز در واکنش به روند برگزاری این مناظره‌ها گفته است که این روش منجر به آمدن مردم پای صندوق‌های رأی نمی‌شود.

با این‌ حال فرزند محمد غرضی به ایسنا گفته است که پدرش در مناظره‌های بعدی شرکت خواهد کرد و خواهان «چالشی‌تر شدن» مناظره‌های بعدی شده است.
XS
SM
MD
LG