لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

محقق آلمانی: رئیس گشتاپو در قبرستان یهودیان دفن شده است


ده‌ها سال است که مراکز و سازمان‌های بسیاری به دنبال هاینریش مولر٬ رئیس گشتاپوی آلمان نازی هستند.
ده‌ها سال است که مراکز و سازمان‌های بسیاری به دنبال هاینریش مولر٬ رئیس گشتاپوی آلمان نازی هستند.
سرانجام هاینریش مولر٬ رئیس پلیس مخفی آلمان (گشتاپو)٬ از اسراری است که بر وقایع روزهای پایانی جنگ جهانی دوم سایه انداخته و پس از پایان جنگ جهانی٬ تلاش‌های گسترده برای یافتن وی نتیجه‌ای در بر نداشت.

حال اما به گزارش آسوشیتد پرس٬ یک محقق آلمانی می‌گوید شواهد «روشنی» در دست دارد که نشان می‌دهد جسد هاینریش مولر سال ۱۹۴۵ در قبرستان یهودیان در برلین دفن شده است.

یوهانس توخِل٬ مدیر مرکز یادبود «مقاومت آلمان» که در برلین واقع است٬ می‌گوید به مدارک تاریخی‌ای دست یافته که نشان می‌دهد هاینریش مولر که روزهای پایانی جنگ جهانی دوم به همراه هیتلر در زیرزمینی در مرکز برلین پنهان شده بود٬ هنگام فرار از این زیرزمین٬ تنها توانسته است چند صد متر از محل دور شود.

آقای توخِل می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که حدود سه ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم٬ جسد هانریش مولر توسط گروهی که مشغول جمع‌آوری اجساد بوده‌اند٬ پیدا شده و به همراه سه هزار جسد دیگر در گوری همگانی در گورستان یهودیان در برلین دفن شده است. این گورستان سال ۱۹۴۳ توسط نازی‌ها تخریب شده بود.

اگرچه جسد آقای مولر هنوز پیدا نشده است٬ یوهانس توخل می‌گوید شواهدی که او در دست دارد «روشن» است و تقریبا به قطعیت نشان می‌دهد که جسد رئیس گشتاپو سال ۱۹۴۵ در این گورستان دفن شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که افرائیم زوروف٬ رئیس مرکز «سیمون ویزنتال»٬ نهادی که در طول شش دهه پس از پایان جنگ جهانی در کار شکار نازی‌ها در سراسر جهان بوده است٬ می‌گوید که ادعای مرگ و دفن شدن آقای مولر در برلین تنها از طریق تست دی‌ان‌اِی ثابت خواهد شد.

آقای زوروف می‌گوید اعضای حزب نازی عمدتا برای فرار از دستگیری٬ دست به تهیه اسناد تقلبی درباره مرگ خود زده‌اند و لذا به گفته وی این گزارش‌ها باید از سوی پزشک قانونی تایید شود.

ده‌ها سال است که مراکز و سازمان‌های بسیاری چون سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد)٬ دفتر تحقیقات ویژه آمریکا و مرکز سیمون ویزنتال به دنبال هاینریش مولر هستند.

این در حالی است که یوهانس توخِل٬ مدیر مرکز یادبود «مقاومت آلمان» می‌گوید در جریان تحقیق درباره فرمانی که هاینریش مولر در روزهای پایانی جنگ در مورد اعدام ۱۸ اعضای گروه مقاومت آلمان صادر کرده بود٬ به مدارکی در مورد مرگ وی دست یافته است.

آقای توخل می‌گوید در کنار گواهی فوت آقای مولر که دسامبر ۱۹۴۵ صادر شده است٬ او شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد اوراق هویتی و مدال‌های آقای مولر پس از مرگش تحویل مقام‌های ارتش شده است تا آن‌ها نیز این لوازم و اسناد را به خانواده آقای مولر بدهند.

یوهانس توخل می‌گوید نمی‌داند چطور افرادی که به دنبال هاینریش مولر بوده‌اند تا کنون به این اطلاعات دست نیافته‌اند.

او در این زمینه می‌افزاید که سال ۱۹۶۳ و زمانی که شایعه‌هایی درباره دفن آقای مولر در آلمان غربی مطرح بود٬ یک گورکن نزد پلیس آمده و شهادت داده است که رئیس گشتاپو را در قبرستان یهودیان دفن کرده است. آقای توخل می‌گوید متن این شهادتنامه را در اختیار دارد. به گفته وی این فرد در مورد علت مرگ آقا مولر توضیحی نداده است.

مقاله ای که سال ۲۰۰۱ در مجله «مطالعات هولوکاست و نسل‌کشی» منتشره شده نیز نشان می‌دهد که ماجرای شهادت این مرد گورکن واقعیت دارد٬ اما در دهه ۶۰ میلادی به دلیل قرار داشتن این گورستان در آن سوی دیوار برلین٬ امکان بررسی صحت و سقم این مسئله وجود نداشت.

افرائیم زوروف٬ رئیس مرکز «سیمون ویزنتال» اگرچه می‌گوید باید پزشک قانونی مسئله مرگ هاینریش مولر را تایید کند٬ می‌‌گوید صحت این مسئله موجب «آرامش فکری» خواهد شد.

وی با این حال احتمال مدفون بودن هاینریش مولر در گورستان یهودیان را «بسیار وحشتناک» دانسته و گفته است: «گورستان یهودیان آخرین جایی است که هاینریش مولر باید در آن دفن شده باشد… اگر این مسئله صحت داشته باشد٬ بهتر است که جسد وی هرچه سریعتر از آن گورستان خارج شود تا محل دفنش به زیارتگاهی برای نئونازی‌ها تبدیل نشود.»
XS
SM
MD
LG