لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

پیکر ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی، سرانجام «سوزانده شد»


ریچارد فرای بنیانگذار مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و نخستین صاحب کرسی ایران‌شناسی در این دانشگاه بود.
ریچارد فرای بنیانگذار مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و نخستین صاحب کرسی ایران‌شناسی در این دانشگاه بود.
خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه به نقل از یکی از همکاران ریچارد فرای٬ ایران‌شناس مشهور آمریکایی که فروردین‌ماه در گذشت٬ گزارش داد که پیکر آقای فرای پس از آن‌که ایران به درخواست‌ها برای دفن او در اصفهان پاسخی نداد٬ در آمریکا سوزانده شد.

تورج دریایی٬ استاد تاریخ ایران و جوامع فارسی‌زبان دانشگاه ارواین کالیفرنیا و از همکاران ریچارد فرای روز دوشنبه٬ سوم تیرماه٬ گفت: «دو هفته پیش٬ خانواده پروفسور فرای پس از ۷۳ روز انتظار برای رسیدن خبری از ایران و دادن اجازه برای دفن پیکر این ایران‌شناس در این کشور٬ بالاخره تصمیم گرفت پیکر او را بسوزاند.»

پیکر آقای فرای طبق این گزارش در بوستون آمریکا٬ محل زندگی وی٬ سوزانده شد و آقای دریایی می‌گوید که نمی‌داند خانواده فرای تصمیم دارد با خاکستر ریچارد فرای چه کند.

ریچارد نلسون فرای٬ بنیانگذار مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروراد و نخستین صاحب کرسی ایران‌شناسی در این دانشگاه٬ هفتم فروردین‌ماه در سن ۹۴ سالگی در بوستون آمریکا درگذشت.

آقای فرای که ده‌ها سال از عمر خود را صرف معرفی ایران و تاریخ آن به جهانیان کرد٬ وصیت کرده بود که پس از مرگ٬ در کنار زاینده‌رود اصفهان به خاک سپرده شود. محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد٬ روسای جمهوری پیشین٬ پیشتر این خواسته را قبول کرده بودند٬ اما این درخواست در نهایت عملی نشد.

پس از مرگ آقای فرای٬ کاظم موسوی بجنوردی٬ رییس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و وصی ریچارد فرای٬ در نامه‌ای به حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران٬ از او خواست تا با خاکسپاری آقای فرای در اصفهان موافقت کند.

۲۳۳ استاد دانشگاه ایران نیز در نامه‌ای به رییس جمهوری ایران٬ همین خواسته را مطرح کردند و در عین حال انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی که در تورنتو کانادا مستقر است نیز یک ماه پس از مرگ آقای فرای از ایران خواست تا به وصیت این ایران‌شناس برجسته عمل کند.

در این مدت اما اعتراض‌هایی هم علیه این وصیت ریچارد فرای در ایران صورت گرفت.

اواخر فروردین‌ماه محمدتقی رهبر٬ امام جمعه اصفهان٬ آقای فرای را «زباله غربی» توصیف کرد و گفت پیکر وی نباید در اصفهان به خاک سپرده شود.

همان زمان ده‌ها تن که خود را «امت حزب‌الله» معرفی کرده‌اند نیز با راهپیمایی در اصفهان تهدید کردند که اجازه دفن پیکر ریچارد فرای در اصفهان را نمی‌دهند.

احمد سالک٬ نماینده اصفهان٬ به همراه روزنامه کیهان نیز در این مدت موضع‌گیری‌های شدیدی علیه دفن پیکر ریچارد فرای در ایران داشته‌اند.

علی جنتی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ ۲۹ فروردین‌ماه گفته بود که دولت حسن روحانی تعهدی نسبت به اجرای وصیت ریچارد فرای ندارد و افزوده بود که دولت یازدهم وصی آقای فرای نیست و هر کس وصی او است٬ خودش به این وصیت عمل کند.
XS
SM
MD
LG