لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

مرگ و مجروحیت چند تن در کمپ حریه در اثر اصابت خمپاره


بهمن‌ماه ۱۳۹۱ کمپ لیبرتی مورد اصابت ده‌ها خمپاره قرار گرفت که در اثر آن هفت تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بهمن‌ماه ۱۳۹۱ کمپ لیبرتی مورد اصابت ده‌ها خمپاره قرار گرفت که در اثر آن هفت تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید که کمپ حریه (لیبرتی)، اردوگاه محل سکونت اعضای سازمان مجاهدین خلق در شمال بغداد، هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفته و شماری از اعضای کمپ کشته و مجروح شده‌اند.

ایلیانا نبعه، سخنگوی سازمان ملل، روز شنبه، ۲۵ خرداد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من می‌توانم این حملات مرگبار را تأیید کنم... شماری کشته و مجروح شده‌اند، اما ما هنوز رقم دقیقی نداریم.»

در همین زمینه یک سرهنگ پلیس در بغداد که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که اردوگاه حریه یا آزادی مورد اصابت «شش خمپاره» قرار گرفته و در اثر این حمله «سه تن کشته و ۱۱ تن دیگر مجروح» شده‌اند.

شهریار کیا، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است که «بیش از ۱۰ موشک» به این کمپ اصابت کرده است. وی افزوده است: «این حملات تلفاتی نیز داشته است، اما من در حال حاضر از تعداد آن اطلاعی ندارم.»

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

حمله روز شنبه در حالی رخ داده است که بهمن‌ماه سال گذشته نیز کمپ حریه مورد اصابت ده‌ها خمپاره قرار گرفت که در اثر آن هفت تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

سازمان مجاهدین خلق و آمریکا، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حمله بهمن‌ماه متهم کرده‌اند.

سازمان مجاهدين خلق که از خرداد سال ۱۳۶۰ مبارزه مسلحانه جمهوری اسلامی را آغاز کرد، در جريان جنگ ايران و عراق با حمايت صدام حسين، رئيس جمهوری سابق عراق، مقر اصلی خود را به عراق و اردوگاه اشرف منتقل کرد.

با حمله نظامی آمريکا و سقوط حکومت صدام حسين، نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اردوگاه اشرف خلع سلاح شدند.

دولت عراق خواستار خروج حدود سه هزار نيروی سازمان مجاهدين از اين کشور است . در این راستا تمامی ساکنان کمپ اشرف به ارودگاه حریه در نزدیکی منتقل شدند تا از این طریق زمینه خروج این افراد از عراق فراهم شود.

شهریار کیا روز شنبه از سازمان ملل به دلیل موافقت نکردن با بازگرداندن دوباره مجاهدین ساکن عراق به کمپ اشرف انتقاد کرد.

تاکنون ۴۴ تن از اعضای این سازمان به آلبانی منتقل شده‌اند. آلبانی اعلام کرده است که حاضر است بیش از ۲۰۰ تن از مجاهدین را بپذیرد.
XS
SM
MD
LG