لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

روسیه: مرگ یاسر عرفات به دلایل طبیعی بوده است٬ نه مسمومیت


یاسر عرفات سال ۲۰۰۴ در سن ۷۵ سالگی در فرانسه درگذشت.
یاسر عرفات سال ۲۰۰۴ در سن ۷۵ سالگی در فرانسه درگذشت.
روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مرگ یاسر عرفات٬ رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی در سال ۲۰۰۴ به دلیل مسمومیت به ماده‌ای رادیو اکتیو نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز کارشناسان پزشکی قانونی روسی که به همراه گروهی از پزشکان قانونی از سوییس و فرانسه بر روی دلایل مرگ یاسر عرفات تحقیق می‌کنند٬ روز پنجشنبه٬ پنجم دی‌ماه اعلام کردند که آقای عرفات نه به دلیل مسمومیت به ماده رادیو‌اکتیو پلوتونیوم٬ که به دلایل طبیعی فوت کرده است.

به دنبال این اعلام یکی از اعضای ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین این اظهارات را ناشی از انگیزه سیاسی دانست.

یاسر عرفات که سال ۱۹۹۳ پیمان صلح موقت اسلو را با اسرائیل امضا کرده بود٬ سال ۲۰۰۰ انتفاضه دوم علیه اسرائیل را رهبری کرد. وی سال ۲۰۰۴ در سن ۷۵ سالگی در فرانسه درگذشت.

آن زمان پزشکان فرانسوی گفتند که آقای عرفات به دلیل سکته مغزی درگذشته اما تاکید کردند که نمی‌توانند منشاء بیماری وی را مشخص کنند. سال ۲۰۰۴ هیچ کالبد شکافی‌ای بر روی جسد یاسر عرفات صورت نگرفت.

پس از آن که در سال ۲۰۱۲ شبکه خبری الجزیره در مستندی اعلام کرد که لباس‌هایی که آقای عرفات بر تن داشته حاوی میزان مرگباری از پلونیوم ۲۱۰ بوده٬ تشکیلات خودگردان فلسطینی با نبش قبر وی موافقت کرد و نمونه‌هایی از بدن یاسر عرفات در اختیار پزشکان قانونی سوییسی٬ فرانسوی و روس قرار گرفت.

پزشکان سوییسی ماه گذشته اعلام کردند که آزمایش‌های آنها حاکی از وجود پلونیوم در بدن آقای عرفات است اما افزودند که آنها دلیل قاطعی ندارند که نشان دهد آقای عرفات به دلیل این مسمومیت جان باخته است.

فرانسه نیز ماه جاری تاکید کرد که آقای عرفات به دلیل مسمومیت نمرده است٬ اظهاراتی که پزشکان روسی نیز اکنون بر آن تاکید دارند.

فواد مصطفی٬ سفیر فلسطین در مسکو روز پنجشنبه گفت که علیرغم اظهارات روسیه٬ تحقیقات در خصوص علت مرگ یاسر عرفات همچنان ادامه خواهد یافت.

سها عرفات٬ بیوه یاسر عرفات می‌گوید که مرگ همسرش یک ترور سیاسی بوده که توسط فردی نزدیک به آقای عرفات اجرایی شده است. بسیاری از فلسطینی‌ها نیز معتقدند که اسرائیل بانی مرگ یاسر عرفات است٬ اتهامی که اسرائیل رد کرده است.
XS
SM
MD
LG