لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

پوتین: بن بست فعلی در مصر می‌تواند به جنگ داخلی بیانجامد


رییس جمهوری روسیه روز یکشنبه هشدار داد که بن‌بست ایجاد شده میان موافقان و مخالفان برکناری محمد مرسی از قدرت در مصر می‌تواند به جنگ داخلی بیانجامد. در همین روز شبه‌نظامیان صحرای سینا، خط لوله گاز مصر به اردن را منفجر کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین روز یکشنبه، ۱۶ تیرماه، در قزاقستان گفت: «متاسفانه سوریه در حال حاضر گرفتار جنگ داخلی است و مصر نیز در این مسیر در حرکت است... امیدواریم که مردم مصر از دچار شدن به این سرنوشت خودداری کنند.»

به دنبال برکناری محمد مرسی از قدرت توسط ارتش، عدلی منصور به عنوان رییس جمهوری موقت این کشور انتخاب شده است. برکناری محمد مرسی تنش‌هایی را میان موافقان و مخالفان این اقدام در مصر ایجاد کرده است.

محمد البرادعی، از رهبران اپوزیسیون این کشور که گفته می‌شود از گزینه‌های نخست‌وزیری دولت موقت مصر است، در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» که روز یکشنبه منتشر شد، خواستار حضور اخوان‌المسلمین در «فرآیند ایجاد دموکراسی» در مصر شده و در عین حال گفته است: «خط قرمز من نداشتن صبر و تحمل و عدم احترام به دموکراسی است و من با چنین افرادی کار نمی‌کنم.»

روز شنبه، اخباری مبنی بر انتخاب محمد البرادعی به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت منتشر شد که اعتراض اسلام‌گرایان را به همراه داشت و پس از آن مقام‌های مصری اعلام کردند که آقای البرادعی یکی از گزینه‌های مورد نظر است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های مصر پس از آن‌که با مخالفت حزب سلفی‌های مصر روبرو شدند، از انتصاب البرادعی به این سمت خودداری کرده و اعلام کردند که هنوز فرد مشخصی انتخاب نشده است.

تنش‌ها در مصر همچنان ادامه دارد و به گزارش خبرگزاری رویترز تاکنون ده‌ها تن در اثر این ناآرامی‌ها کشته و بیش از هزار تن زخمی شده‌اند.

در عین حال روز یکشنبه، وقوع یک انفجار در صحرای سینا در مسیر خط لوله گاز مصر به اردن نیز در انتقال گاز به اردن اختلال ایجاد کرد. از زمان برکناری حسنی مبارک از قدرت، شبه‌نظامیان صحرای سینا چندین انفجار در مسیر خط لوله‌های گاز این صحرا صورت داده‌اند.

در حال حاضر شماری از رهبران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی در بازداشت هستند و برای تعدادی دیگر از اعضای این حزب ممنوعیت سفر ایجاد شده است.

محمدالبرادعی در گفت‌وگو با «اشپیگل» تاکید کرده است که هیچ کس نباید بدون دلیل قانع‌کننده‌ای دادگاهی شود و افزوده است که با آقای مرسی نیز باید با احترام برخورد شود. وی می‌گوید این قواعد، «پیش‌شرط برقراری آشتی ملی» در مصر هستند.

به گفته وی در عرض یک سال در مصر انتخابات برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG