لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

روسیه: ایران آماده است با ۵+۱ وارد گفت‌وگوهای سازنده شود


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
به دنبال دیدار و گفت‌و‌گوی روز پنجشنبه، ۱۸ خردادماه، رئیس جمهور ایران و روسیه در چین، وزیر خارجه روسیه اظهار کرد که ایران آماده است تا با ۵+۱ وارد گفت‌و‌گوهای سازنده بشود.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سرگئی‌ لاوروف، روز پنجشنبه، ۱۸ خردادماه با اشاره به گفت‌و‌گوهای محمود احمدی‌نژاد و ولادیمیر پوتین در پکن، گفت: «ما این برداشت را داریم که طرف ایرانی به طور جدی تمایل دارد تا (در مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱) روند مذاکره باثباتی را در پیش بگیرد.»

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ که قرار است در مسکو برگزار شود، «گامی رو به جلو» باشد.

محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در پکن برگزار شد، با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و طرفین بر گسترده کردن همکاری‌ها و روابط تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ولادیمیر پوتین در این دیدار با تأکید بر حق ایران برای دارا بودن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده که روسیه «به طور دائم» با ایران در تماس و ارتباط خواهد بود و افزود: «روسیه کار بزرگ خود را در احداث و راه اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به پایان رساند و امروز کار این نیروگاه پیش رفته و باید به زودی وارد مراحلی جدید شود.»

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه با تأکید بر آمادگی ایران برای پی گرفتن گفت‌و‌گوهای سازنده، افزود که روسیه خواهان پیشرفت مذاکرات از طریق پیگیری طرح پیشنهادی گام به گام مسکو است.

بر اساس طرح گام به گام روسیه، در مقابل اقدام‌های سازنده‌ای از سوی ایران، نظیر خودداری از تولید سانتریفوژ و ماشین‌های جدید مربوط به غنی‌سازی اورانیوم، کشورهای غربی نیز باید متعهد شوند تا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال نکنند.

ایران پیشتر استقبال خود از این طرح را ابراز کرده بود. طرف غربی در خلال مذاکرات هسته‌ای اخیر در خصوص موافقت با این طرح سخنی به میان نیاورده و همچنان بر تحریم‌ها پافشاری می‌کند، با این‌حال سرگئی لاوروف روز پنجشنبه اظهار کرد که طرفین مذاکره این طرح را پذیرفته‌اند.

در چارچوب دور تازه مذاکرات ايران و ۱+۵ تاکنون دو دور این مذاکرات در استانبول و بغداد برگزار شده است. اين مذاکرات ابتدا پس از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم اين مذاکرات نيز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد که دو طرف به نتيجه ای نرسيدند.

در پايان اين مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن اين گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که اين مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.

قرار است روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، و ايران دور تازه مذاکرات هسته ای خود را در روز های ۱۸ و ۱۹ ژوئن در مسکو برگزار کنند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این خصوص شده است. ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG