لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

روسیه: عملیات نظامی در منطقه می‌تواند به جنگ هسته‌ای منجر شود


دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه
دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه
روسیه که از مخالفان گزینه نظامی در مواجهه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ناآرامی‌های سوریه به شمار می‌رود، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، هشدار داد که اقدام نظامی علیه کشورها می‌تواند به جنگ هسته‌ای در منطقه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، در آستانه نشست هشت قدرت جهانی، گروه هشت، که قرار است وضعیت ایران و سوریه نیز در آن مورد بحث قرار گیرد، ضمن انتقاد از عملیات نظامی علیه کشورها گفت: «جایی می‌رسد که این دست اقدامات که حاکمیت کشورها را تضعیف می‌کند، می‌تواند به جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای تبدیل شود.»

وی تأکید کرد که دخالت نظامی در کشورها می‌تواند به جنگی با حضور تسلیحات هسته‌ای منجر شود و افزود: «نمی‌خواهم کسی را بترسانم... اما همه باید این نکته را در یاد داشته باشند.»

روسیه همواره مخالفت خود با دخالت نظامی در سوریه و ایران را مطرح کرده و بارها از ملل غربی خواسته است تا از گزینه نظامی علیه تأسیسات هسته‌‌ای ایران صرف‌نظر کنند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و تأکید دارد که در صورت شکست دیپلماسی در حل مناقشه هسته‌ای با ایران، گزینه نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌تواند مطرح باشد.

این در حالی است که روسیه همواره از ملل غربی خواسته‌ است تا عملیات نظامی علیه ایران را از فهرست گزینه‌های خود خارج کنند.

دمیتری مدودیف که در نشست روز جمعه و شنبه گروه هشت در کمپ دیوید حضور دارد، روز پنج‌شنبه در سن پترزبورگ، بدون هیچ توضیحی، نسبت به بروز جنگ هسته‌ای در منطقه هشدار داد، با این‌ حال تحلیل‌گران می‌گویند مقصود آقای مدودیف این بود که در صورت بروز درگیری در منطقه، پای قدرت‌های هسته‌ای ناحیه چون اسرائیل، پاکستان و هند نیز به این ناآرامی‌ها باز خواهد شد.

به تازگی ولادیمیر پوتین که به تازگی برای بار سوم بر کرسی ریاست جمهوری روسیه تکیه زده است، گفته بود که تهدیدها علیه ایران، تنها جمهوری اسلامی را ترغیب می‌کند که به تولید سلاح اتمی روی بیاورد.

در حال حاضر دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ آغاز شده است. نمايندگان دو طرف دور جديد مذاکرات ميان خود را پس از يک سال وقفه ماه گذشته در استانبول ترکيه از سر گرفتند و قرار است گفت‌وگوهای خود برای رسيدن به توافقی در زمينه برنامه هسته‌ای تهران را روز سوم خرداد‌ماه در بغداد از سر گيرند.
XS
SM
MD
LG