لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

سئول سطح هشدار را در قبال بحران شبه جزیره کره افزایش داد


سربازان کره جنوبی در کنار مرز دو کره- عکس آرشیوی است.
سربازان کره جنوبی در کنار مرز دو کره- عکس آرشیوی است.
کره جنوبی اعلام کرده که سطح هشدار خود را در ارتباط با بحران شبه جزیره کره بالا برده است و یک مقام آمریکایی نیز گفته است که به نظر می‌رسد پیونگ‌ یانگ تعدادی موشک را به ساحل شرقی این کشور منتقل کرده است.

سئول روز چهارشنبه اعلام کرد احتمال «بسیار بالایی» وجود دارد که کره شمالی هرلحظه پرتاب موشک با برد متوسط را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یون بیونگ‌ سه، وزیر امور خارجه کره جنوبی، روز ۲۱ فروردین اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از ایالات متحده، احتمال پرتاب موشک از سوی کره شمالی بسیار بالا است و افزود که پیونگ یانگ می‌تواند پرتاب موشک «موسودان» را هر لحظه آغاز کند.

در واشینگتن نیز، دریاسالار ساموئل لاکلیر، فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه اقیانوس آرام گفته است: ارتش آمریکا بر این باور است که پیونگ یانگ تعداد نامشخصی موشک موسودان را به کرانه غربی این کشور منتقل کرده است.

به گفته کره جنوبی، موشک موسودان دستکم سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر برد دارد که با این حساب می‌تواند پایگاه‌های آمریکا را در ژاپن و جزیره گوآم، در اقیانوس آرام، هدف قرار دهد.

در پی تمدید تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی و همچنین رزمایش مشترک ایالات متحده و کره‌ جنوبی، پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر رویکرد تهاجمی به خود گرفته است.

کره شمالی،آمریکا را به حمله پیش دستانه اتمی تهدید و ارتش این کشور اعلام کرده است که مجوز نهایی برای این کار را از مقام‌های عالی دریافت کرده است.

پیونگ‌ یانگ از همه گردشگران و شرکت‌های خارجی در همسایه جنوبی خود خواسته است که این کشور را ترک کنند و گفته است که دو کشور «در آستانه جنگ هسته‌ای» قرار دارند.

مقام‌های کره جنوبی می‌گویند فعالیت‌های پایگاه‌های نظامی کره شمالی در روزهای اخیر افزایش یافته است. این مقام‌ها توضیح داده‌اند که در این مدت در کرانه شرقی کره شمالی نقل و انتقال موشک مشاهده شده است.

روزنامه «یونهاپ» کره جنوبی به نقل از مقام‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، گزارش داده که «نشانه‌های روشنی» از امکان پرتاب همزمان چندین نوع موشک از سوی کره شمالی وجود دارد.

در حالی که تنش‌ها در شبه جزیره کره رو به افزایش است، چین، تنها همپیمان کره شمالی، از تمامی طرف‌ها خواسته که خویشتنداری خود را حفظ کنند.

پکن وضعیت شبه جزیره کره را «بسیار پیچیده و حساس» توصیف کرده و خواستار پرهیز از هر گونه تنش شده است.
XS
SM
MD
LG