لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

صالحی: با روسیه تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه هسته‌ای امضا می‌کنیم


آخرین نشست خبری علی‌اکبر صالحی (وسط) در مقام وزیر خارجه دولت دهم در کنار عباس عراقچی (راست) و رامین مهمانپرست- ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
آخرین نشست خبری علی‌اکبر صالحی (وسط) در مقام وزیر خارجه دولت دهم در کنار عباس عراقچی (راست) و رامین مهمانپرست- ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
علی‌اکبر صالحی در آخرین نشست خبری خود در سمت وزیر امور خارجه دولت دهم اظهار کرد که ایران و روسیه به زودی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید تفاهم‌نامه امضا می‌کنند. وی همچنین حل و فصل پرونده هسته‌ای را «قطعی» دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی روز یکشنبه، ۲۰ مردادماه، اعلام کرد که گفت‌و‌گوهای اولیه با روسیه برای ساخت «نیروگاه های هسته‌ای جدید» انجام شده است و افزود که تفاهم‌نامه مربوطه «به زودی» میان طرفین به امضا خواهد رسید.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز ۱۵ مردادماه گفته بود که «مذاکرات کلی اولیه» با روسیه بر سر ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید صورت گرفته است.

در عین حال محمود احمدی‌نژاد نیز تیرماه سال جاری در دیدار با همتای روس خود در مسکو، خواستار احداث نیروگاه‌های اتمی جدید توسط روسیه شده بود.

آقای صالحی در نشست خبری روز یکشنبه همچنین با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: «اطمینان داشته باشید که این پرونده به جایی رسیده که از این به بعد شاهد حل و فصل این پروژه خواهیم بود... به امید خدا پرونده هسته‌ای رو به حل شدن خواهد رفت و این قطعی است.»

پیش از این حسن روحانی از آمادگی دولتش برای برگزاری مذاکرات جدی هسته‌ای خبر داده بود.

آقای روحانی ۱۵ مرداد ماه گفت: «نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی و جدی برای حل مسئله هسته‌ای با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و هم‌زمان حاضر است که رفع نگرانی‌های طرف مقابل را مد نظر قرار دهد.»

پس از این اظهارات، مسکو از مواضع هسته‌ای رئیس جمهور ایران حمایت و اعلام کرد: «آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌ها وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم.»

در دوران ریاست جمهوری هشت ساله محمود احمدی‌نژاد، ۵+۱ و ایران چندین بار پای میز مذاکره نشستند، مذاکراتی که نتیجه‌ای از آن حاصل نشد و تنها دوام بن‌بست هسته‌ای را به همراه داشت.

این‌بار اما به نظر می‌رسد که غرب نسبت به مذاکرات خوشبین‌تر از گذشته است؛ کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رئیس جمهور ایران خواسته‌است تا هرچه سریعتر مذاکرات از سر گرفته شود و خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می‌گوید دستیابی به توافق میان طرفین گفت‌و‌گو «امری محتمل است».

قدرت‌های غربی که از برنامه هسته‌ای ایران نگرانی دارند تاکنون کوشیده‌اند با افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را ناچار به توقف غنی‌سازی بیشتر اورانیوم کنند.

با این‌حال ایران ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، بر دوام این برنامه پافشاری می‌کند.

صالحی: خاتمی و هاشمی از بزرگان نظام هستند

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه همچنین تأکید کرد که محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، «از بزرگان نظام هستند».

وی ضمن بیان این مطلب افزود: «همیشه از آن‌ها به خوبی یاد کرده‌ام، در صورتی که وزیر آقای احمدی‌نژاد بودم و تصور چیز دیگری بود. یکبار ایشان (احمدی‌نژاد) نگفت چرا این حرف را زدید.»

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد انتقادهای شدیدی از روسای جمهوری دوران سازندگی و اصلاحات شده بود و حضور آقایان خاتمی و رفسنجانی که مورد حملات شدید برخی اصولگرایان قرار گرفته بودند، در جریان سیاسی این هشت سال کمر‌نگ شده بود.

آقای صالحی در نشست خبری خود با اظهار این‌که «ما بعضا قهرمانان ملی خود را دفع و دفن می‌کنیم»، افزود: «نباید بزرگان را تخریب کنیم، ممکن است که اختلاف در رأی و نظر وجود داشته باشد، اما نباید دیگران را تخریب کرد.»

وی همچنین در ادامه محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه را مورد تقدیر قرار داد و او را دیپلماتی «با تجربه» خواند.

محمد جود ظریف در دوران دولت اصلاحات مدتی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه بود و چندی هم ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG