لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

فهرست قدیمی تحریمی‌های اتحادیه اروپا، باعث گرفتاری وزیر خارجه ایران


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
گزارش‌ها از قبرس حاکی است وزیر خارجه ایران در جریان سفر به این کشور به دلیل قدیمی بودن فهرست تحریمی‌های اروپا توسط مقام‌های فرودگاه برای مدت کوتاهی «بازداشت شده» است. وزیر دادگستری قبرس در مقابل این مسئله را تنها «معطلی دو سه دقیقه‌ای» توصیف کرده است.

بر پایه گزارش‌ها از قبرس، وزیر خارجه ایران در جریان سفر به قبرس، پس از ورود به این کشور، توسط مقام‌های فرودگاه برای مدت کوتاهی «بازداشت شده» است.

مقام‌های امنیتی فرودگاه تأکید داشتند که نام این مقام جمهوری اسلامی در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد.

شبکه خبری «تِ رِ تِ تورک» ترکیه به نقل از خبرگزاری رسمی قبرس گزارش کرده است که علی‌اکبر صالحی که به دعوت همتای قبرسی خود به این کشور سفر کرده بود، ششم تیرماه پس از فرود هواپیمایش در فرودگاه شهر لارناکا در نزدیکی نیکوزیا، پایتخت قبرس، «بازداشت شده» است.

دفتر ضد تروریسم فرودگاه تأکید داشته است که به دلیل وجود نام آقای صالحی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا، وی اجازه سفر به این اتحادیه را ندارد.

با این‌ حال گزارش‌ها حاکی است که «بازداشت» مدت زیادی طول نکشیده است و در نهایت پس از درخواست وزارت خارجه قبرس برای صدور اجازه ورود به کشور برای آقای صالحی، مقام‌های امنیتی فرودگاه راه را برای وزیر خارجه ایران باز کرده‌اند.

از سوی دیگر وزیر دادگستری قبرس در گفت‌وگو با روزنامه «سایپرس میل» چاپ نیکوزیا مسئله پیش‌آمده برای وزیر خارجه ایران را «معطلی دو، سه دقیقه‌ای» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های قبرس، اراتو کوزاکو مارکولی، وزیر خارجه قبرس، به مقام‌های فرودگاه گفته است که نام آقای صالحی که پیشتر ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده داشت، پیشتر در فهرست سیاه اتحادیه اروپا بود، اما از سال ۲۰۱۰ و پس از واگذاری پست وزارت خارجه ایران به آقای صالحی، نام وی از این فهرست حذف شده است.

گزارش‌ها حاکی است که این اقدام نیروهای امنیتی فرودگاه قبرس سبب بروز «تنش‌» در فرودگاه شده، اما در نهایت با مداخله وزارت خارجه قبرس مشکل برطرف شده و دولت قبرس نیز به طور رسمی از ایران به دلیل وقوع این «سوء‌تفاهم» و «عملکرد اشتباه» پوزش خواسته است.

علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه، ششم تیرماه، سفر دو روزه خود به قبرس و پس از آن قزاقستان را آغاز کرد.

وی ششم تیرماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر هدف از سفر خود به قبرس را تبریک به مسئولان این کشور برای عهده‌دار شدن ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا خواند و گفت: «امیدواریم با توجه به روابط خوب ایران و قبرس بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و روابط ایران و اتحادیه اروپا را نزدیک کنیم.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی در این سفر پیام شفاهی محمود احمدی‌نژاد را نیز به رئیس جمهور قبرس ابلاغ کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، هفت تیرماه، نیز به قزاقستان سفر کرد و ضمن دیدار با برخی مقامات این کشور، در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان شرکت کرد.

علی‌اکبر صالحی شامگاه چهارشنبه سفر دو روزه خود را به پایان رساند و به ایران بازگشت.
XS
SM
MD
LG