لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

وکیل پرونده: ستار بهشتی در اثر فشار فیزیکی و روانی جان باخت


خانواده ستار بهشتی معتقدند که آقای بهشتی در زندان «کشته شده است» و خواستار قصاص مجرمان هستند.
خانواده ستار بهشتی معتقدند که آقای بهشتی در زندان «کشته شده است» و خواستار قصاص مجرمان هستند.
وکیل پرونده ستار بهشتی با تأکید بر این‌ که این وبلاگ‌نویس در زندان «شکنجه» شده و در اثر «فشار فیزیکی و روانی» در زندان درگذشته است می‌گوید پلیس فتا «به هیچ وجه» نمی‌تواند از قبول این مسئولیت شانه خالی کند.

گیتی پورفاضل روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، در گفت‌و‌گو با رادیوفردا گفت: «وقتی ستار را بردند زندان، آن‌جا معاینه شده و هیچ مشکلی نداشته. وقتی از بازجویی می‌آید بدنش پر از لکه‌های کبودی بوده و خیلی از لحاظ روحی مشوش و ناراحت بود. این را تمام کسانی که در بند ۳۵۰ با ستار هم‌بند بودند تأیید می‌کنند.»

وی با اظهار این‌ که «کبودی‌های» بدن آقای بهشتی نشان می‌دهد که وی «شکنجه» شده است، گفت که وی در اثر «فشار روانی و فیزیکی» فوت کرده است و پلیس فتا را در این زمینه مسئول دانست.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، که مسئولیت پیگیری پرونده ستار بهشتی را بر عهده دارد، در همین روز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که ««شوک روانی و شوک فیزیکی» دلیل مرگ ستار بهشتی بوده و افزوده بود: «به عبارتی این پرونده بسته شده است.»

خانم پورفاضل با رد این ادعا گفته است که هنوز نه قرار منع تعقیب صادر شده است و نه پرونده به دادگاه رفته است.

وکیل این پرونده همچنین افزود: «در مرحله دادسرا و بازجویی و تحقیق که اجازه نمی‌دهند کسی پرونده را بخواند. آقای دواتگری چگونه به این پرونده دسترسی پیدا کردند که من وکیل هنوز نتوانسته‌ام دسترسی پیدا کنم؟»

ستار بهشتی به‌‌واسطه فعالیت‌های اینترنتی خود روز ۹ آبان، توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در بازداشت پلیس فتا درگذشت.

خانواده ستار بهشتی معتقدند که آقای بهشتی در زندان «کشته شده است» و خواستار قصاص مجرمان هستند.

اما از سوی دیگر جمهوری اسلامی تاکنون در مورد علت مرگ ستار بهشتی اظهارات متفاوتی ارائه کرده‌است.

از جمله سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشتر «خودسری پلیس» را دلیل مرگ ستار بهشتی اعلام کرده بود و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور، ضمن تأکید بر وجود آثارضرب و جرح بر پنج‌ جای بدن آقای بهشتی تأکید کرده بود که «هیچ نوع ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد» به ستار بهشتی وارد نشده است.

همچنین پزشکی قانونی اواخر آبان‌ماه اعلام کرد که ستار بهشتی بر اثر «مرگ طبیعی» جان خود را از دست داده است٬ اما دادستان تهران چهارم دی‌ماه وارد کردن «ضربه یا فشار روانی» را محتمل‌ترین دلیل مرگ ستار بهشتی دانست.

پس از آن نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد که شاید آقای بهشتی به دلیل «ترس و نگرانی از شرایط زندان» فوت شده باشد.

در حال حاضر، به گفته گیتی پورفاضل، پرونده همچنان در مرحله تکمیل و ارسال به دادگاه است و «به کندی» پیش می‌رود، اما به گفته وی شرایط به گونه‌ای نیست که این پرونده را بتوانند به راحتی ببندند.

وی به رادیوفردا گفت: «الان دیگر خیلی چیزها برای مردم و به‌خصوص برای دولت‌مردان و دست‌اندرکاران کاملا واضح شده. بنابراین با این پته‌هایی که روی آب افتاده، نمی‌توانند دیگر این پرونده را به نحوی که دوست دارند جمع و جور کنند.»
XS
SM
MD
LG