لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

عربستان اخوان‌المسلمین را سازمانی تروریستی اعلام کرد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
عربستان سعودی روز جمعه٬ ۱۶ اسفندماه سازمان اخوان‌المسلمین را رسما سازمانی تروریستی اعلام کرد. مصر ضمن استقبال از این اقدام عربستان٬ از دیگر کشورهای عربی نیز خواست تا دست به اقدامی مشابه بزنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پادشاهی سعودی روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی که در رسانه دولتی این کشور منعکس شد٬ اخوان المسلمین٬ گروه جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام را سازمان‌هایی تروریستی اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که اخوان‌المسلمین٬ بزرگترین جنبش اسلامی منطقه نسبت به این تصمیم عربستان ابراز «تعجب» و «تاسف» کرده و اظهار کرده است: «تاریخ همواره نشان داده است که اخوان‌المسلمین در گسترش تفکر اسلامی بدون توسل به افراطی‌گری سردمدار بوده است.»

از دیگر سو مصر که خود نیز اخوان‌المسلمین را سازمانی تروریستی اعلام کرده است٬ روز جمعه ضمن استقبال از این تصمیم عربستان گفت: «امیدواریم که دیگر کشورهایی که پیمان مبارزه با تروریسم ۱۹۹۸ اتحادیه عرب را امضا کرده‌اند نیز با عربستان سعودی همراه شوند و به تعهداتشان نسبت به این پیمان پایبند باشند.»

به گفته خبرگزاری فرانسه از ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب٬ ۱۸ کشور این پیمان را امضا کرده‌اند.

اقدام روز جمعه عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور ۱۴ اسفندماه به همراه امارات و بحرین٬ سه عضو شورای همکاری خلیج فارس٬ بر سر حمایت قطر از اسلام‌گرایان از جمله گروه اخوان‌المسلمین٬ سفرای خود را از قطر فراخواندند.

قطر از حامیان جنبش‌های اسلام‌گرا در ناآرامی‌های مصر و سوریه٬ از جمله گروه اخوان‌المسلمین است٬ امری که به ویژه مورد انتقاد عربستان سعودی و امارات است.

اختلاف اخیر میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حالی رسانه‌ای شده است که اعضای این شورا معمولا اختلافات خود را علنی نمی‌کنند.

شورای همکاری خلیج فارس که یک ائتلاف حامی غرب است٬ در دهه ۸۰ میلادی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خلیج فارس تشکیل شد.
XS
SM
MD
LG