لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

بروجردی: دیپلمات سفارت عربستان در تهران ممنوع‌الخروج است


صحنه تصادف کارمند سفارت عربستان در تهران- ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
صحنه تصادف کارمند سفارت عربستان در تهران- ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید دیپلمات سفارت عربستان در ایران که چندی پیش در جریان یک تصادف موجب مرگ یک شهروند ایرانی شد، فعلا ممنوع‌الخروج است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علاء الدین بروجردی روز یکشنبه، ۱۸ فروردین‌، با اعلام اینکه ایرانی کشته شده در تصادف اواخر اسفندماه «بسیجی» بوده و دیپلمات سفارت عربستان مشروبات الکلی مصرف کرده است، گفت تا تعیین تکلیف و استیفای حقوق خانواده فرد فوت شده، «از خروج از کشور این دیپلمات ممانعت شده است».

وی که در حاشیه جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت، افزود: «درست است که طبق کنوانسیون، دیپلمات‌ها مصونیت دارند ولی از طرف دیگر باید قوانین کشورها را رعایت کنند، به همین دلیل این دیپلمات قوانین ما را نقض کرده و فعلا از خروج از کشور منع شده است.»

طبق گزارش‌ها تصادف یاد شده روز ۲۴ اسفند ماه در مسیر شرق به غرب اتوبان ارتش بین یک دستگاه خودروی سواری هیوندای و یک دستگاه پراید رخ داده است که در پی آن، راننده خودروی پراید در دم فوت کرده و مسافر دیگر این خودرو نیز مجروح شده است. در گزارش‌ها تاکید شده است که راننده خودروی هیوندای مشروبات الکلی مصرف کرده بود.

مهدی دواتگری، از اعضای کمیسیون امنیت ملی که موضوع این تصادف را بررسی کرده، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که ۱۴ فروردین‌ماه منتشر شد، دیپلمات سفارت عربستان را «یاسربن محمد علی یمی ۲۹ ساله» معرفی کرد و خاطرنشان کرد که این فرد در بخش کنسولی سفارت مشغول به کار است.

آقای دواتگری با اشاره به وقوع تصادف در ساعت ۵:۴۶ دقیقه بامداد و اظهار این که تعداد «پنج بطری» مشروبات الکلی در خودروی این دیپلمات پیدا شده است، گفت که احتمالا وی از «پارتی شبانه» باز می‌گشت. وی افزود حدود سه ساعت پس از وقوع تصادف، از این راننده تست الکل صورت گرفت و در خون وی «۲.۸۷ درصد» الکل مشاهده شد.

عوض حیدرپور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی ۱۷ فروردین‌ماه با اعتراض نسبت به مصرف الکل از سوی این دیپلمات گفت: «نباید اجازه داد یک نفر از کشوری که مدعی اسلام است به صورت مست در خیابان‌های تهران رفت و آمد کند و باید با این فرد بر اساس مقررات مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران برخورد شده و این راننده محاکمه شود.»

وی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خواست تا با این موضوع به صورت جدی برخورد کند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، ۲۹ اسفند از پیگیری دیپلماتیک و قضایی این سانحه رانندگی خبر داد و گفت که «مراتب اعتراض شدید ایران» نسبت به وقوع این حادثه به سفارت آن کشورابلاغ شده است.
XS
SM
MD
LG