لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

عربستان خط لوله نفتی قدیمی دریای سرخ را بازگشایی کرد


هم‌زمان با بالا گرفتن نگرانی‌ها در مورد امنیت تنگه هرمز، عربستان سعودی اعلام کرده است که خط لوله‌‌ای قدیمی را که می‌تواند از طریق دریای سرخ نفت صادراتی این کشور را منتقل کند، بازگشایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ تعدادی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی در چهار یا پنج ماه گذشته در حال بررسی این خط لوله قدیمی بوده و در این لوله که در سال‌های اخیر از آن برای انتقال گاز استفاده می‌شده، تغییراتی را ایجاد کرده‌ است تا قابلیت انتقال نفت خام را داشته باشد.

کارشناسان غربی می‌گویند که این خط لوله روزانه ظرفیت انتقال یک میلیون و ششصد هزار بشکه نفت را به سواحل دریای سرخ دارد.

عربستان در حالی تصمیم به بازگشایی این خط لوله برای انتقال نفت گرفته است که تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از ۱۱ تیرماه اجرایی می‌شود و ایران پیشتر تهدید کرده بود که در صورت اجرای تحریم‌های نفتی اروپا و آمریکا تنگه هرمز را مسدود می‌کند.

بیش از یک سوم صادرات نفتی جهان از جمله صادرات نفتی عربستان، کویت، امارات و قطر از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد.

اکنون عربستان سعودی تصمیم گرفته است که انتقال نفت از طریق دریای سرخ را و با استفاده از خط لوله‌ای قدیمی مد نظر قرار دهد.

یک منبع آگاه در عربستان سعودی به رویترز گفته است: «آزمایش این خط لوله در دستور کار عربستان سعودی قرار گرفت زیرا این کشور می‌خواهد راه‌های جایگزین ایمنی را برای انتقال نفت داشته باشد.»

این خط لوله دهه هشتاد میلادی از سوی عراق برای صادرات نفت عراق از مسیری جدای از خلیج فارس احداث شد، اما از سال ۱۹۹۰ انتقال نفت از این خط لوله متوقف شد.

پس از آن درسال ۲۰۰۱، عربستان سعودی در ازای بدهی‌های بغداد به ریاض، این خط لوله را از آن خود کرد و در سال‌های اخیر از آن برای انتقال گاز استفاده می‌کرد، اما حال با ایجاد تغییراتی در آن، این لوله را برای انتقال نفت خام آماده کرده است.

به دنبال تحریم‌های نفتی علیه ایران، عربستان سعودی به درخواست ایالات متحده و متحدانش تولید نفت خود را افزایش داد و تأکید کرد که می‌تواند کمبود بازار نفت جهانی را جبران کند، امری که اعتراض جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، سعی دارد ایران را به پاسخگویی و شفاف‌سازی در این‌باره وادارد.

این در حالی است که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG