لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

شش گروه اسلام‌گرای مسلح در سوریه با هم متحد می‌شوند


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
شش گروه مسلح اسلام‌گرا که در سوریه علیه دولت این کشور می‌جنگند، با یکدیگر متحد شدند تا شاید بزرگ‌ترین نیروی شبه نظامی مخالفان بشار اسد را تشکیل دهند.

این اقدام می‌تواند نفوذ مخالفان مسلح حکومت سوریه را که از سوی غرب حمایت می‌شوند، محدود کند یا چالشی برای گروه‌های مرتبط با القاعده باشد.

روز شنبه ۱ آذر در حالی اتحاد شش گروه اسلام‌گرای مسلح اعلام می‌شود که گزارش‌هایی از درگیری‌های گروه‌های اسلام‌گرای رقیب با یکدیگر بر سر کنترل یک شهرک در شمال سوریه منتشر شده است؛ درگیری‌هایی که به تصرف این شهرک توسط گروه «دولت اسلامی عراق و شام»٬ مرتبط با سازمان القاعده انجامید.

اختلاف‌ها و درگیری‌ها میان گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد، در مسیر حرکت مخالفان او، مانع ایجاد کرده است. دستاوردهای نیروهای دولتی سوریه پس از آنکه آمریکا از مداخله نظامی در این کشور منصرف شد، به کاهش نفوذ ارتش آزاد سوریه انجامید.

ارتش آزاد سوریه که از سوی غرب حمایت می‌شود، از لحاظ نظری وظیفه هماهنگی جنگ علیه نیروهای دولتی را بر عهده دارد اما اوضاع پیش آمده، برخی گروه‌های قدرتمند را به اتحاد و تشکیل گروهی موازی تشویق کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که احمد عیسی الشیخ، به رهبری گروه جدید انتخاب شده است.

الشیخ در پیامی ویدیویی که از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد، ضمن اعلام موجودیت گروه جدید «جبهه اسلامی» گفت: «این گروه یک تشکیلات سیاسی-نظامی-اجتماعی مستقل است که با هدف سرنگونی کامل نظام اسد در سوریه و برپایی کشور اسلامی پیشرو تشکیل شده است، کشوری که در آن حاکمیت از آن خداوند است و تنها اوست که حاکم و ناظر بر رفتار‌ها بر عملکرد مردم و دولتمردان خواهد بود.»

الشیخ رهبری گردان‌های «عقاب‌های شام» را بر عهده دارد.

همچنین عمر الحریتانی یکی از رهبران گردان‌های توحید نیز به عنوان معاون الشیخ در رهبری تشکیلات برگزیده شده است. گردان‌های توحید یکی از گروه‌های اصلی مخالفان اسد است که سال گذشته موفق شد بخش‌های وسیعی از استان حلب را تصرف کند.

گردان‌های آزادگان شام، لشگر حق و ارتش اسلامی، از دیگر گروه‌هایی هستند که به گروه جدید «جبهه اسلامی» پیوسته‌اند.

تشکیل «جبهه اسلامی» می‌تواند چالشی در مسیر دو گروه شبه نظامی مرتبط با القاعده تشکیل دهد. این دو گروه، جبهه اسلامی عراق و شام و نصرت هستند که شمار زیادی از نیرو‌هایشان را، افراد غیر سوری تشکیل می‌دهند.

با وجود اینکه اعضای گروه جدید خواهان برپایی کشوری اسلامی هستند، اما از نظر منش، انعطاف پذیر‌تر از گروه‌های وابسته به القاعده هستند و از تسامح بیشتری برخوردارند.

برخی کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر، به گروه‌های مخالف بشار اسد، کمک تسلیحاتی ارائه می‌دهند اما هنوز حجم نفوذ خارجی در تشکیل جبهه جدید، مشخص نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مرتبط با گروه نصرت گزارش داده است که قطر٬ با واسطه٬ در تشکیل اتحاد شش گروه اسلام‌گرا و پشتیبانی مالی از آن، نقش ایفا کرده است.
XS
SM
MD
LG