لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

دیده‌بان حقوق بشر: به پناهجویان سومالی در پایتخت آن کشور تجاوز شده است


دیده‌بان حقوق بشر شمار افرادی را که به موگادیشو پناهنده شده‌‌اند، ۱۸۰ هزار تا ۳۷۰ هزار تن تخمین می‌زند.
دیده‌بان حقوق بشر شمار افرادی را که به موگادیشو پناهنده شده‌‌اند، ۱۸۰ هزار تا ۳۷۰ هزار تن تخمین می‌زند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید پناهجویان سومالی که برای در امان ماندن از درگیری و قحطی‌ در مناطق مختلف سومالی به پایتخت این کشور پناه برده‌اند، از سوی نیروهای امنیتی و نظامی این کشور مورد تجاوز جنسی و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

این سازمان روز سه‌شنبه، ششم فروردین‌ماه، با انتشار گزارشی ۸۰ صفحه‌ای، اعلام کرد که زنان و دختران کمپ موگادیشو بارها مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند و در مواردی نیز مأموران و نظامیانی که این کمپ را تحت کنترل خود دارند، غذای ساکنان کمپ را دزدیده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از دولت سومالی خواسته است تا «به سرعت» سطح حمایت از آوارگان موگادیشو را افزایش دهد و با نیروهای نظامی‌ متهم به تجاوز و آزار و اذیت برخورد کند.

از سال ۲۰۱۱ نیروهای دولتی سومالی و نیروهای متحد آفریقا مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «الشباب» را آغاز کرده‌اند که این وقایع منجر به گسترش ناامنی و قحطی در مناطق درگیر شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در لندن است شمار افرادی را که در اثر این درگیری به موگادیشو پناهنده شده‌‌اند، ۱۸۰ هزار تا ۳۷۰ هزار تن تخمین می‌زند و در عین حال تأکید دارد که به دلیل نبود آمار رسمی در سومالی، نمی‌توان از تعداد دقیق این افراد آگاهی پیدا کرد.

این سازمان با ۷۰ فردی که در کمپ موگادیشو مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند گفت‌وگو کرده است.

از بین این افراد یک دختر ۲۳ ساله گفته است زمانی که ۹ ماهه باردار بوده است، مورد تجاوز گروهی قرار گرفته و زن دیگری نیز گفته است که در کمپ به او تجاوز و شلیک شده است که در اثر جراحات، مجبور به قطع پای او شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید دارد که بسیاری از قربانیان آزار جنسی به دلیل ترس از افرادی که آن‌ها را مورد تجاوز جنسی قرار داده‌اند، مقام‌های سومالی را از این وقایع مطلع نمی‌کنند.

دولت سومالی که تابستان سال ۲۰۱۲ جایگزین دولت انتقالی این کشور شد، پیشتر متعهد شده است که در سال ۲۰۱۳ پناهجویان موگادیشو را از پایتخت منتقل کند.
XS
SM
MD
LG