لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

انتقال نفت کردستان «از کانال ایران» به بازارهای آسیایی


میدان نفتی طاوگه در کردستان عراق
میدان نفتی طاوگه در کردستان عراق
منابع آگاه نفتی می‌گویند کردستان عراق برخی از محموله‌های نفتی خود را از مسیر ایران به بازارهای آسیایی ارسال می‌کند، اقدامی که به گفته رویترز می‌تواند موجب خشم واشینگتن و بغداد شود.

به گزارش ۱۶ مردادماه خبرگزاری رویترز، منابع آگاه می‌گویند که اقلیم کردستان در دو ماه گذشته نفت خام خود را به بندر امام منتقل کرده است. این خبرگزاری تأکید دارد که تعداد دقیق این محموله‌ها مشخص نیست، اما می‌تواند در حدود ۳۰ هزار بشکه در روز باشد.

به گفته رویترز از زمان بسته شدن خط لوله اصلی انتقال نفت خام کردستان در سال گذشته که در پی اختلاف میان اربیل و بغداد بر سر نحوه تقسیم درآمد حاصل از این نقل و انتقال‌ها صورت گرفت، کردستان از کانال ترکیه و حال نیز ایران، اقدام به انتقال نفت خام خود می‌کند.

یک منبع آگاه نفتی در کردستان که نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید که مقام‌های این اقلیم خودمختار در عراق در تلاش هستند تا دو کشور همسایه خود یعنی ایران و ترکیه را راضی نگاه دارند و به همین دلیل سعی دارند تا در انتقال نفت خام از این دو کانال موازنه برقرار کنند.

گزارش رویترز در حالی منتشر شده است که یکی از مقام‌های اربیل اگرچه حق صادرات نفت را بر اساس قانون اساسی برای اقلیم کردستان محفوظ دانسته، می‌گوید هیچ نفتی تا کنون از کانال ایران صادر نشده است.

این در حالی است که اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی رویترز حاکی از انتقال نفت کردستان عراق از مسیر ایران است.

اقلیم کردستان پیشتر نیز از سوی بغداد به قاچاق نفت «از طریق ایران» متهم شده بود.

خشم احتمالی واشینگتن و بغداد

انتقال نفت خام از کردستان عراق به ایران از یک سو به جهت اختلافات بر سر نحوه تقسیم درآمد ناشی از فروش نفت میان اربیل و بغداد، می‌تواند منجر به ناخشنودی مقام‌های بغداد شود و از دیگر سو به جهت تحریم‌های نفتی اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، امکان دارد موجبات خشم واشینگتن را فراهم آورد.

در همین زمینه یک منبع ارشد عراقی گفته است: «ما به روشنی اعلام کرده‌ایم که تنها گزینه قابل قبول برای صادرات نفت، ارسال نفت از طریق شبکه خط لوله فدرال است... ما هرگونه تجارت از راه‌های دیگر را، چه از طریق ترکیه باشد، چه ایران، قاچاق و غیرقانونی قلمداد می‌کنیم.»

بغداد حق استخراج و صادرات نفت را تماماً متعلق به خود می‌داند، اما دولت منطقه‌ای کردستان تأکید دارد که حق استخراج نفت اربیل در قانون اساسی عراق مندرج شده است، قانونی که سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمریکا به عراق تنظیم شد.

در حال حاضر نیز اربیل با تکیه بر قانون اساسی عراق و همچنین قانون دیگری که خود تنظیم و تصویب کرده است، قراردادهای نفتی‌ای را با شرکت‌های نفتی «اکسون موبیل»، «شِورون» و «توتال» به امضا رسانده است.

از دیگر سو رویترز همچنین بر امکان ابراز ناخرسندی واشینگتن از رابطه نفتی اربیل و تهران تأکید کرده است.

واشینگتن، هم‌پیمان دولت منطقه‌ای کردستان، تا کنون بارها از اربیل خواسته است که در راستای تحریم‌های آمریکا، تجارت خود با ایران را متوقف کند.

این‌بار نیز یک دیپلمات آمریکایی نیز به رویترز گفته است که همچون گذشته، واشینگتن از اقلیم کردستان می‌خواهد که وارد هیچ تجارتی با تهران نشود.

تأکید شرکت‌های اروپایی فجیره بر رعایت تحریم‌های آمریکا

بر اساس داده‌های سیستم‌های شناسایی خودکار (اِی‌آی‌اِس) که مسیر حرکت کشتی‌ها را ردیابی می‌کند، در ماه‌های گذشته دستکم ۱۲ تانکر نفت خام که بندر امام خمینی بارگیری شده، در بندر فجیره امارات تخلیه شده است.

بر اساس این داده‌ها بخشی از این محموله‌ها در اختیار ترمینال «وُپاک هرایزن»، ترمینالی که بخشی از آن متعلق به شرکت نفتی هلندی «وُپاک» است، قرار گرفته است. بخش دیگری از این محموله نیز در ترمینال «وی‌تی‌تی‌آی فجیره» تخلیه شده است، بندری که ۵۰ درصد آن متعلق به شرکت سویسی «ویتول» است.

طبق تحریم‌های اتحادیه اروپا شرکت‌های اروپایی اجازه ندارند نفت ایران را خریداری کرده و هرگونه فرآورده نفتی و نفت خامی را که فارغ از محل استخراج، از کانال ایران صادر می‌شود، در اختیار بگیرد.

با این‌حال شرکت‌های مشترک نامبرده مستقر در بندر فجیره به دلیل آن‌که در اتحادیه اروپا به ثبت نرسیده‌اند، مشمول قوانین اتحادیه اروپا نمی‌شوند.

به همین دلیل این شرکت‌های مشترک خود را ملزم به رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌دانند، اما از تحریم‌های واشینگتن علیه ایران حمایت می‌کنند، تحریم‌هایی که تأکید دارد که شرکت‌هایی که اقدام به خرید نفت ایران کنند، در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.

بر همین اساس به گفته رویترز تانکرهای نفت خام رسیده از بندر امام دارای گواهینامه عراقی هستند، امری که مسئولان فجیره نیز بر آن تأکید دارند.

«وُپاک هرایزن فوجیره لیمیتد» و «وی‌تی‌تی‌آی فجیره» هر دو تأکید کرده‌اند که تمامی تجارت‌های خود با ایران را متوقف کرده‌اند و کاملاً مراقب هستند تا هیچ محصول نفتی و نفت خامی را که متعلق به ایران است، خریداری نکنند.
XS
SM
MD
LG