لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

گروه حقوق بشری: شورشیان القاعده ۱۲۰ شهروند کرد سوری را ربودند


استان حلب یکی از مراکز درگیری‌های نیروهای مختلف در سوریه است.
استان حلب یکی از مراکز درگیری‌های نیروهای مختلف در سوریه است.
یک گروه حقوق بشری سوری می‌گوید شورشیان اسلام‌گرای مرتبط با القاعده روز جمعه دستکم ۱۲۰ شهروند کرد این کشور را در روستایی در نزدیکی مرز ترکیه در استان حلب ربوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان ناظران حقوق بشر سوریه می‌گوید جنگجویان گروه شورشی «دولت اسلامی عراق و شام» روز جمعه٬ ۲۲ آذرماه (۱۳ دسامبر) وارد روستای «احرص» در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر «اعزاز» شده‌اند و دستکم ۱۲۰ تن٬ از جمله دستکم شش زن را دستگیر کرده‌اند.

این سازمان که مقرش در بریتانیا است٬ می‌گوید که افراد ربوده شده به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

حادثه‌ای که سازمان ناظران حقوق بشر به آن اشاره می‌کند آخرین نمونه از یک رشته قتل و آدم‌ربایی علیه کردهای سوریه است که در ماه میلادی جاری (دسامبر) به این گروه شورشی نسبت داده شده است.

ناظران حقوق بشر گزارش کرده‌اند که از اول دسامبر «دولت اسلامی عراق و شام» ۵۱ شهروند کرد٬ از جمله هشت زن و دو کودک را را در شهرهای «منبج» و‌ «جرابلس» در شمال شرق حلب ربوده‌اند. این گروه حقوق بشری می‌افزاید که شورشیان مزبور همچنین ۱۵ خانواده کرد مرتبط با حزب کرد اتحاد دموکراتیک سوریه را از خانه‌های در استان حلب بیرون رانده‌اند.

ناوی پیلای٬ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گفت که شورشیان و نیروهای دولتی سوریه٬ هر دو در چند وقت اخیر بر شدت آدم‌ربایی‌ها افزوده‌اند.

مناطق شمال سوریه که دارای جمعیت کردنشین است٬ در ماه‌های اخیر شاهد برخورد اسلام‌گرایان سنی و جنگجویان کرد بوده است.

کرد‌های سوریه که بیش از دو میلیون از جمعیت حدود ۲۳ میلیونی سوریه را تشکیل می‌دهند٬ اکثرا از مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند. به گفته خبرگزاری رویترز این گروه اقلیت سوری که در زمان بشار اسد و پدرش٬ حافظ اسد از سوی حکومت سرکوب شده‌اند٬ جنگ داخلی سوریه را فرصتی برای کسب استقلال بیشتر می‌بینند.
XS
SM
MD
LG