لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

بمباران شهر مرزی سوریه هزاران تن از ساکنان منطقه را فراری داد


بمباران یکی از مناطق شهر حلب توسط نیروهای دولتی
بمباران یکی از مناطق شهر حلب توسط نیروهای دولتی
در حالی که گفت‌و‌گوهای صلح سوریه در ژنو به گفته طرفین مذاکره به «بن‌بست» رسیده است٬ سازمان ملل اعلام کرده است که به دنبال بمباران شهر مرزی سوریه٬ هزاران تن از ساکنان این منطقه مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند.

به گزارش روز جمعه٬ ۲۵ بهمن‌ماه خبرگزاری رویترز٬ نیروهای نظامی بشار اسد به شهر غربی یبرود که در نزدیکی مرز لبنان قرار دارد٬ یورش برده‌اند. شهر یبرود در ۷۴ کیلومتری شمال دمشق٬ پایتخت سوریه واقع شده است.

سخنگوی سازمان ملل می‌گوید که طبق گزارش‌های رسیده چندین حمله هوایی و بمباران علیه این شهر صورت گرفته است و با توجه به حضور نیروهای زمینی دور تا دور شهر٬ این امکان وجود دارد که هر لحظه حمله زمینی علیه این شهر نیز آغاز شود.

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال این حملات در چند روز گذشته هزاران تن از ساکنین این منطقه٬ محل زندگی خود را ترک کرده‌اند و از جمله حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ خانواده سوری به لبنان پناهنده شده‌‌اند.

با این‌حال طبق تخمین‌هایی که زده می‌شود همچنان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در این شهر حضور دارند و این در حالی است که به گفته سازمان ملل تجهیزات پزشکی و مواد دارویی این شهر رو به اتمام است.

حملات هوایی علیه یبرود در حالی صورت می‌گیرد که دور دوم گفت‌‌وگوهای صلح سوریه در ژنو رو به پایان است٬ اگرچه طرفین گفت‌و‌گو تاکید دارند که این گفت‌و‌گوها به «بن‌بست» رسیده است.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه از روز دوشنبه، ۲۱ بهمن در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است و طبق گزارش‌ها طرفین در حال حاضر تنها به متهم کردن یکدیگر مشغول هستند.

به گزارش رویترز اخضر ابراهیمی٬ که میانجی‌گری این گفت‌و‌گوها را بر عهده دارد٬ روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد دور سوم مذاکرات را تدارک ببیند. با این‌حال هنوز زمان برگزاری دور جدید گفت‌و‌گوها مشخص نیست.

در حالی که این مذاکرات در جریان است٬ خشونت در سوریه همچنان ادامه دارد و به گفته یک مقام ارشد آمریکایی در ژنو٬ از زمان آغاز گفت‌و‌گوهای ژنو تا کنون «نزدیک به پنج هزار تن» در سوریه کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG